سلام , به سایت پایان نامه دات کام خوش آمدید
  • در انجام پایان نامه خود مشکل دارید؟نمیتوانید موضوع جدید انتخاب کنید؟برای نوشتن پروپوزال وقت کافی ندارید؟با ما تماس بگیرید بهترین متخصصان را برای انجام کار شما در اختیار داریم...

  • در انجام پایان نامه خود مشکل دارید؟نمیتوانید موضوع جدید انتخاب کنید؟برای نوشتن پروپوزال وقت کافی ندارید؟با ما تماس بگیرید بهترین متخصصان را برای انجام کار شما در اختیار داریم...

  • در انجام پایان نامه خود مشکل دارید؟نمیتوانید موضوع جدید انتخاب کنید؟برای نوشتن پروپوزال وقت کافی ندارید؟با ما تماس بگیرید بهترین متخصصان را برای انجام کار شما در اختیار داریم...

  • در انجام پایان نامه خود مشکل دارید؟نمیتوانید موضوع جدید انتخاب کنید؟برای نوشتن پروپوزال وقت کافی ندارید؟با ما تماس بگیرید بهترین متخصصان را برای انجام کار شما در اختیار داریم...

  • در انجام پایان نامه خود مشکل دارید؟نمیتوانید موضوع جدید انتخاب کنید؟برای نوشتن پروپوزال وقت کافی ندارید؟با ما تماس بگیرید بهترین متخصصان را برای انجام کار شما در اختیار داریم...

اعتماد کنید :

» مطالعات معماری تئاتر

توسط: pardazesh در 3-05-1395, 14:23 | دسته: معماری | تعداد بازدید : 265

تئاترهای تخصصی
این تئاترها توسط شرکت ها یا نهادهای عمومی برای نمایش های فصلی یا موسیقی های تخصصی و با توجه و تاکید ویژه به شرایط افراد مشترک در مجموعه شکل می گیرند. و گاه با دیدگاه منحصر به فرد و یا با مدیریت یک کار گردان هنری خاص تشکیل می شوند. این تئاترها چه از نظر سایز و چه از نظر چهره ی هنری بسیار متنوع بوده و عموماً شامل یک یا چند سالن نمایش می باشند. که می توانند 1000 – 100 صندلی داشته باشند اگر چه این مجموعه ها از مراکز هنرهای نمایشی کوچک ترند اما از نظر برنامه و تجهیزات می توانند مورد مقایسه قرار بگیرند. اما در این قسم از انواع سالن های نمایش و تئاتر چون شخصیت هنری سازمان بیش از خدماتی که ارائه می شود مورد توجه قرار می گیرد استفاده از طرح ها و مواد ویژه به معماران توصیه می شود. این ساختمان ها اغلب مشتمل بر سه سالن نمایش هستند. سالن بزرگتر ظرفیت 1200 – 750 صندلی سالن متوسط 500 – 300 صندلی و سالن کوچک 200 – 75 صندلی دارد. این گونه مجموعه ها چون تولید کننده و برگزار کننده ی کامل و حقیقی نمایش ها هستند. باید شامل کلیه ی امکانات طراحی صحنه و پشت صحنه و سایر تجهیزات مورد نیاز از قبیل انبار، فضای تمرین، فروشگاه و بخش های مالی و اعتباری باشند. از نمونه های آن می توان به تئاتر گاتری در مینیاپلیس ، مینه سوتا و آرینا ستیج در واشینگتن دی سی اشاره کرد.

 

 

155صفحه کامل فایل Word منابع دارد + عکس و 3d قیمت 16900 تومان 

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید 

 

 


ادامه مطلب :

فهرست مطالب رساله معماری فوق العاده جامع و کامل تئاتر
فصل اول : 1
1-1 کلیات طرح و ضرورت طراحی پروژه : 1
1-2 اهداف تحقیق : 2
فصل دوم : 3
بررسی نمونه های مشابه : 3
2-1پردیس سینمایی پارک ملّت : 3
2-1-1امکانات 4
2- 2تئاتر شهر تهران : 5
2-3ساختمان مجمع 7
2-4مرکز گردهمایی 10
2-5تالار کنسرت لیموژ (زِنیت) 13
2-6 فیلارمونی لوکزامبورگ 18
2-7تالار موسیقی مجلسی 25
2-8پاویون روباز 26
2-9پاویونِ گالری سِرپِنتین 30
2-10تئاتر آگورا 33
فصل سوم : 37
قوانین و مقررات طراحی سالن های نمایش 37
3-1 طراحی سالن های نمایش 37
3-2انواع تئاتر به لحاظ کاربری 38
3-2-2تئاترهای سفارشی 38
3-2-3مراکز هنرهای نمایشی 39
3-2-4تئاترهای تخصصی 40
3-2-5تئاترهای دانشگاهی 41
3-2-6انجمن های تئاتر 42
3-3به لحاظ فرم 43
3-3-1صحنه ی میدانی 43
3-3-2صحنه محاطی 44
3-3-3صحنه محوری 44
3-3-4 تئاترهای مرکزی 45
3-3-5 تئاترهای پیش صحنه ای 46
3-4عناصر فضایی 48
3-4-1صحنه 48
3-4-2طاق زیر سقف جهت سوار کردن دکور 49
3-4-3 پرده ضد حریق 49
3-4-4 پشت صحنه 50
3-5 روند طراحی 50
3-6 عملکرد داخلی 51
3-7بار انداز و انبار 51
3-8 فضاهای ارتباطی پشت صحنه 52
3-9 انبار موقت 52
3-10 دفاتر 53
3-11رختشویخانه 53
3-12 رختکن 53
3-13 آرشیو لباس 54
3-14 اتاق گریم 55
3-15 اتاق های انتظار 55
3-16 فضای تمرین 56
3-17 اتاق نور و صدا 58
3-18 سالن تماشاچیان 58
3-19 آکوستیک 61
3-20 فضاهای عمومی 62
3-20-1 لابی 62
3-20-2ورودی 63
3-20-3 سیرکولاسیون 63
3-20-4 خروجی ها 64
3-20-5 راه پلّه 65
3-21 سرویس های بهداشتی 65
3-22 سایت و محلّ مناسب 65
3-23 نورپردازی 66
3-24 انتخاب منابع نور 67
3-25 تعمیرو نگهداری 68
3-26 سازه : 68
3-26-1 سازه فضا کار 68
3-26-1-1تعریف سازه هاي فضاكار : 69
3-26-1-2 تاریخچه سازه های فضاكار: 70
3-26-1-3 روش های نصب 72
3-26-1-4 مصا لح شبکه های فضایی 74
3-26-1-5 نمونه هایی از این نوع سازه ها 75
3-26-1-6 رفتار سازه ای 77
3-26-1-7 انواع سازه هاي فضاكار 77
3-26-2 سازه های کابلی : 80
تعریف کابل 3-26-2-1 80
3-26-2-2 دلایل استفاده از سازه کابلی 80
افت کابل 3-26-2-3 81
3-27 تاسیسات : 83
3-27-1 هواساز 83
3-27-1-2 زمینه های کاربری هواسازها 85
3-27-1-3 ملاحظات معماری 85
3-27-1-4 تخمین ابعاد و اتاق هواساز 87
3-28 آکوستیک : 88
3-28-1 نیازهای اکوستیکی سخن گویی 88
3-28-2وضوح و آشکاری 89
3-28-3 نیازهای آکوستیکی موسیقی 90
3-28-4 ابعاد، شکل و حجم سالن 93
3-28-5 استفاده از بالکن در سالن 94
3-28-6 سقف سالن 96
3-28-7 کف سالن 98
فصل چهارم : 99
مبانی نظری معماری موسیقی و تیاتر 99
4-1 موسیقی سنتی ایرانی 99
4-1-1 تاریخچه 99
4-1-2 موسقی‌دانان ایران باستان 100
4-1-3 موسیقی‌دانان بعد از اسلام 100
4-1-4 دستگاه 103
4-1-5 آواز 104
4-1-6 تاریخچه موسیقی ایرانی 104
4-1-7 چهره‌های موسیقی ایران 107
4-1-8 برخی آهنگ‌سازان 108
4-1-9 برخی تصنیف سرایان 109
4-1-10 سازها 109
4-1-11 موسیقی نواحی ایران 110
4-2 سینما و تلویزیون و تئاتر : 111
4-2-2 نگاهی به تاریخچه تئاتر در ایران, مسير متحول شدن تئاتر در ایران, شرايط تئاتر ايران در سالها 1337-1320 , شرايط تئاتر در سالهاي 1337تا 1357 و جایگاه تعزیه در ایران... 118
4-2-3 مسير متحول شدن تئاتر در ایران : 119
4-2-4 شرايط تئاتر در سالهاي 1337تا 1357 : 121
4-2-5 نسل اول سينماداران ايران(1) 124
4-2-5-1 میرزا ابراهیم‌خان عکاس‌باشی 125
4-2-5-2 ميرزا ابراهيم خان صحاف‌باشى 125
4-2-5-3 روسى خان 126
4-2-6نسل اول سينماداران ايران (۲) 127
4-2-6-1اردشيرخان 127
4-2-6-2على وکيلى 127
4-2-6-3 خان بابا معتضدى 128
4-2-7 نخستين مدرسه سينمايى و فيلم‌بردارى در ايران 128
4-2-8 اولين تجربه در سينماى ايران (دختر لُر) 129
4-2-9 نگاهی کوتاه به نخستین سالهای سينماى ايران 130
4-3 سیری گذرا در ساختار و شکل گیری فضای نمایش در یونان و روم باستان 131
4-4 تئاتر و معماری : 137
فصل پنجم : 139
5-1 شناخت بستر طرح 139
5-1-1 بررسی وضعیت شهرستان در کشور و وضعیت جغرافیایی منطقه 139
5-2 سایت پروژه : 141
فصل ششم : 142
6-1 وجه تسمیه و معماری : 142
6-2 سازه : 142
6-3 تاسیسات : 143
6-4 روند طراحی : 143

 

 

-2-5تئاترهای دانشگاهی
تئاترهای وابسته به دانشگاه نیز در سه سایز دسته بندی و طراحی می شوند.
1 – تئاترهای کوچک با 400 – 100 صندلی که برای تمرین بازیگران جوان و مبتدی مورد استفاده قرار میگیرند.
2 – تئاترهای متوسط با 1000– 400 صندلی که برای نمایش تخصصی و کانسپچوآل طراحی شده که توسط افراد متخصص اجرا می گردد و گاهی نمایش های مربوط به پایان نامه های دانشجویی نیز در آن اجرا میشوند.
3 – تئاترهای بزرگ برای نقش های کاملاً تخصصی و اجرای یک کانسپت فرهنگی توسط انجمنهای دانشگاهی ساخته می شوند و هم در فضای باز و هم بسته اجرا شده و گاه ممکن است از فضای اصلی مرکز هنرهای نمایشی بزرگتر باشند و با ظرفیتی بیش از 2500 – 1500 صندلی طراحی شوند.
دو دسته اول معمولاً برای نمایش و درام مورد استفاده قرار می گیرند. اما دسته ی آخر در امتداد فعالیت های مرکز هنرهای نمایش کار می کنند با این تفاوت که هزینه هایش از طریق دانشگاه تامین می شود و مثل سایر انواع تئاتر، باید دارای امکانات و تجهیزات کامل برای تمرین و اجرای تولیدات نمایشی باشند. گاه از خود دانشجویانی که برای طراحی نور و صحنه و صدا آموزش دیده اند استفاده می شود. از نمونه های این نوع تئاتر می توان به تئاتر مک کارتر در دانشگاه پرینستن و تئاتر دانشگاه ییل اشاره کرد.

3-2-6انجمن های تئاتر
سالن های نمایش و کنفرانس مدارس و انجمن های تئاتر عموماً برای آماتورها و فعالیت های دانش آموزی طراحی می شوند. و گاه این فضای نمایشی را به تورها و کنفرانس های خارجی اجاره می دهند. و اغلب به صورت بخشی از یک سازمان دیگر مکمل کتابخانه و مراکز مذهبی یا آموزشی ساخته می شوند.................. با وجود اینکه این فضاها توسط گروه های غیر حرفه ای طراحی می شوند. اما انجمن های تئاتر بزرگتری هم وجود دارند که مجهز به امکانات کافی ب..........
..................................

 

 

 

-3به لحاظ فرم
3-3-1صحنه ی میدانی
در تئاترهای میدانی مخاطبین در هر چهار طرف صحنه می نشینند. در این نوع تئاتر باید فضای کافی برای اجرا و رابطه ی صحیح با مخاطبینی که در چهار طرف نشسته اند ایجاد شود. عموماً صحنه 6 تا 9 متر عرض داشته و در تمام زوایا از نظر طراحی صحنه، مبلمان و جانمایی هنرپیشه ها و غیره مورد استفاده قرار می گیرد و در این شیوه اتاقکی برای تاسیسات و آویزها در بالای صحنه طراحی می شود. در چنین صحنه هایی نورپردازی باید در تمامی زوایای سن انجام شود. طوری که هنر پیشه کاملاً در مرکز توجه قرار گیرد به کار بردن تدابیر لازم برای وضوح صدا نمایش و کنترل انعکاس های ناخواسته ی صدا و همچنین استفاده از بلندگوها از موارد پر اهمیت در این سالن هستند.

3-3-2صحنه محاطی
در این روش صحنه به صورت نواری در قسمت جلویی سالن امتداد می یابد و نمونه های آن عموماً در تئاترهای دانشگاهی دهه ی 1960 به چشم می خورد اما ایرادی که بر این طرح وارد است. ایجاد فضای نمایشی عریضی است که سبب کاهش تمرکز تماشاگرو برقراری ارتباط او با بازیگر که یکی از اساسی ترین ارکان طراحی سالن های تئاتر است. می شود.

3-3-3صحنه محوری
در تئاترهایی که صحنه ی محوری دارند، مخاطبین سه طرف صحنه را احاطه می کنند و صحنه معمولاً از اولین ردیف تماشاچیان دو یا سه پله بالاتر می باشد. عرض صحنه 9 – 6 متر بوده و معمولاً یک چاله ی کم عمق بین صحنه ی تئاتر و تماشاچیان قرار می گیرد که از طریق دو مسیر به صحنه دسترسی دارد. در حقیقت پشت محور صحنه ی نمایش یک صحنه با یک برج صحنه و یا بدون برج ارائه می شود. که به کارگردان و طراح صحنه امکان ارائه ی فضای نمایشی خیال انگیز را در آن سوی سالن حضار می دهد. مرکز محور باید صحنه را قطع کند و مسیرهای ارتباطی باید با زاویه ی 45 درجه نسبت به خروجی ها قرار بگیرند. تجهیزات نور و صدا برای سیستم محوری، مشابه صحنه ی میدانی است.

 

3-3-4 تئاترهای مرکزی
تئاترهای مرکزی (Courtyard) مدرن از نمونه های تاریخی دوران ملکه الیزابت و دوره ی تئاترهای جرج انگلستان بین قرن 16 تا 18 میلادی ملهم شده است. در این شیوه سالن نمایش به صورت چهار گوش و دارای ابعاد متوسطی می باشد که توسط دو یا سه بالکن احاطه می شود همچنین طراحی فضای مرکزی، صحنه و حتی محل نشستن تماشاچیان کاملاً انعطاف پذیر است و می توان انواع مختلف تئاتر از قبیل محوری، میدانی، صحنه ی انتهایی و غیره را در فضای آن شکل داد. خطوط دید با مجموعه ها و ردیف هایی با عرض محدود (حدود 11 تا 13 متر) فراهم می شود که امکان فعالیت و جانمایی در طول محور مرکزی از یک انتهای سالن به انتهای دیگر را در ضمن حفظ زاویه ی دید تماشاچیان فراهم می کند. در چنین فضاهایی انعطاف پذیری با گسترش بالکن ها در راستای قائم با امکان تجربه صمیمیت یک تئاتر ترکیب می شود.

شکل شماره 3-3
پلان ها و مقطع یک سالن چند منظوره که قابلیت تغییر شکل و تبدیل شدن به انواع مختلف تئاتر را دارد.

3-3-5 تئاترهای پیش صحنه ای
این نوع تئاتر طیف وسیعی از فضاهای مدرن نمایشی از تئاترهای کوچک تا اپراهای بزرگ را شامل می شود. در این فضاها در قسمت جلویی صحنه یک سکو یا پیش آمدگی با اندازه های متفاوتی طراحی می شود. در این روش تاثیر حرکت یک هنرپیشه از روی صحنه بر مخاطب و سالن نمایش بسیار قدرتمند است. عرض پیش صحنه ی تئاترهای نمایشی در ایالات متحده 13 – 12 متر و در اروپا 8 / 10 – 9 متر است. برای اپرا و کنسرت عرض پیش صحنه تا 17 – 14 متر افزایش می یابد. تئاترهای پیش صحنه ای در شرق دور نیز عریض¬تر و بین 30 – 24 متر است که جنبه¬ی تاریخی داشته و نوازندگان در کار فضای نمایشی قرار میگرفتند. ارتفاع کف تا سقف پیش صحنه¬ی سنگی به تجهیزات آکوستیک و تناسبات سالن نمایش بستگی دارد. اما معمولاً بین 10 – 8 متر است. این ارتفاع در سالن های موسیقی و اپرا بلند تر و حدود 14 – 9 متر یا بیشتر است. در حالت ایده آل عرض خود صحنه 2 یا 3 برابر پیش صحنه می باشد تا امکان تغییرات صحنه و خروج از آن وجود داشته باشد. در هر طرف صحنه حداقل باید 6 متر برای پشت صحنه در نظر گرفته شود. در بهترین حالت عمق صحنه با عمق پیش صحنه برابر است. اما این مقدار اغلب با محدودیت های سایت و شرایط مالی تقلیل می یابد و برای تئاترهای نمایشی حداقل 11 متر ، موسیقی 14 متر و اپرا 15 متر در نظر گرفته می شود. یک سالن اپرا که نیازهای نمایشی سنگین تری دارد، ممکن است دارای صحنه های فرعی و کمکی در یک یا هر دو طرف باشد که قابلیت تغییر و باز و جمع شدن داشته باشد. در بالای برج صحنه یک شبکه ی فلزی وجود دارد که تجهیزات نور پردازی و الکتریکی از آن آویزان می شوند و ارتفاع آن باید سه برابر ارتفاع باز شوی پیش صحنه باشد. (یعنی حداقل 5/2 برابر) این صحنه یک محیط کاری در قسمت بالای صحنه است که باید پاسخگوی فضای مورد نیاز برای ماشین آلات، بالابرها، استوانه های گردان و سایر تجهیزات.............................

 

 

-4عناصر فضایی
3-4-1صحنه
در یک تئاتر تنها مسائلی از قبیل نوع آکوستیک و نحوه¬ی خطوط سایت نیست که اهمیت دارد اگر چه هر یک از فضاها به نوبه ی خود مهم و درخور توجه اند. مثلاً پشت صحنه ماشینی برای نمایش است و لابی فضایی برای گردهمایی اما صحنه نمایش قلب تئاتر است و مکانی است که مجموعه ای از فعالیت ها برای دستیابی به بازتابی حیاتی و تاثیر گذار در تجربیات کسانی که به تماشای تئاتر می آیند در آن صورت می گیرد در حالت عادی عرض صحنه دو برابر مدخل صحنه می باشد و عمق صحنه از پرده ی ضد حریق 4/3 عرض صحنه است ارتفاع تا بالکن زیر سقف و تا سطح زیرین آن باید بزرگتر و یا حداقل مساوی ارتفاع متوسط جایگاه حضار به اضاف.......................

 

 

-4-2طاق زیر سقف جهت سوار کردن دکور
محلی است در بالای صحنه جهت آویختن تجهیزات نور و صحنه. بین طاق و سقف فاصله ای معادل 10/2 متر یا بیشتر در نظر گرفته می شود و تهویه ی کافی که 10% از مساحت پشت صحنه را به خود اختصاص می دهد در بالای این طاق اجرا می شود.

3-4-3 پرده ضد حریق
لازم است صحنه توسط پرده ضد حریق از جایگاه جدا شود. این پارچه از جنس آزبست سیم دار بوده و بین دو لوله ی واقع در بالا و پایین صحنه کشیده شده است و یا به صورت صفحات آزبستی متصل به صفحات چار چوب ضد حریق می باشد. با یک سیستم دستی می توان پرده های ضد حریق و سیستم اطفای حریق بالای آن را به کار انداخت. پرده ی مذکور باید یکپارچه باشد و به طور قائم حرکت کند و ظرف مدت 30 ثانیه کاملاً بسته شود.

 


3-4-4 پشت صحنه
فضاهای پشت صحنه فضاهای کاری هستند و مثل سایر قسمت ها مفید بودن شان وابسته به حداقل اندازه ها، تناسبات صحیح ارتفاعات صحیح ، شفافیت ، ظرفیت مکانیکی و الکتریکی کافی و هم جواری های مناسب میباشد. این فضاها ممکن است تحت تاثیرات و نفوذ بعضی از تاکید ها کم شوند و به نظر می رسد که کاهش برخی از بخش های پشت ساختمان از برنامه ی اولیه و کم کردن مساحت اتاق های پشتی چیزی از ارزش بنا نمی کاهد. این فضاها اغلب زیر ساختی و وابسته به یک هندسه ی از پیش تعیین شده است و با توجه و تاکید کافی.......................

 

 

-13 آرشیو لباس
آرشیو لباس یا به طور مجزا و یا به صورت الحاقی به بخش رختکن طراحی می شود و با توجه به نوع برنامه¬هایی که در سالن اجرا می شود. می تواند دارای انواع مختلف برای هنرپیشه ها، خواننده ها، گروه های کر و اپرا و غیره باشند اما به هر حال در تمام انواع آن به یک سری کمد و آرشیو و فضای رفت و آمد آینه های تمام قد و اتاق های پرو احتیاج است. ارتفاع کمد ها 8/1 متر به عمق 100 – 77 سانتی متر می باشد و باید فاصله¬ی مناسب برای معابر در هنگام باز بودن در کمد و نیز ایستادن یک نفر جلوی آن در نظر گرفته شود.

3-14 اتاق گریم
اتاق گریم از فضای رختکن جدا است، اما دسترسی بسیار نزدیکی با آن دارد. و به یک روشویی، سینگ و برق 220 ولت برای سشوارهای تخصصی نیاز دارد. در اتاق گریم باید فضای کافی برای گردش گریمور به دور هنر پیشه وجود داشته باشد. به طوری که برای هر گریمور 40/2 متر مربع و برای کار کردن 3 گریمور در کنار هم به فضایی برابر 5/7 متر مربع نیازمندیم. یک صفحه برای نصب یادداشت ها و شماره تلفن ها در این اتاق مورد نیاز است. روشویی باید با آینه ها و میزهای آرایش فاصله ای نزدیک داشته باشد. یک روشویی و میز آرایش برای هر دو هنرپیشه و یک دوش برای هر 4 نفر استاندارد مناسبی است. در اطراف روشویی باید فضای کافی وجود داشته باشد و آینه نیز باید یک قفسه برای وسایل گریم و سایر وسایل بهداشتی داشته باشد. یک آینه¬ی تمام قد نزدیک در این اتاق نصب شود.

 

3-15 اتاق های انتظار
اتاق انتظار هنرمندان در فضایی میان آشپزخانه¬ی پشت صحنه و مسیر درهایی که به صحنه باز می شوند قرار می گیرد. این اتاق و آشپزخانه در خلال نمایش و بعد از آن محلی برای گردهمایی های رسمی و غیر رسمی است. این فضا می تواند به عنوان محلی برای خوش آمدگوی و پذیرایی از میهمانانی که برای باز دید به پشت صحنه می آیند نیز استفاده شود. از طرفی نوازندگان نیز که به زمان زیادی برای آماده شدن احتیاج ندارند. میتوانند قبل از اجرا در این فضا آماده شده و سر و وضع شان را کنترل کند. به همین دلیل یک آب سرد کن و یک آینه ی تمام قد؛ یک کانتر خدمات و چند صندلی مورد نیاز است. فضای لازم برای یک گروه 16 نفره، 38 متر مربع در نظر گرفته می شود.
3-16 فضای تمرین
یک اتاق تمرین آینه کاری شده با کفپوش چوبی برای عملکرد های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. اگر بازیگران و بدل کاران بخواهند چند روز پیش از نمایش روی صحنه ی اصلی تمرین کنند. هزینه های گزافی به گروه تحمیل می شود که برای کاهش این هزینه ها می توان از یک اتاق که تقریباً اندازه ی صحنه ی نمایش است است.......................

 

 

-17 اتاق نور و صدا
این اتاق فضایی است که نور پرداز و صدا بردار به صورت همزمان در آن فعالیت نموده و باید دید مستقیم به قسمت اجرا داشته باشد. به همین دلیل این اتاق در قسمت انتهایی سالن و در ارتفاع واقع می شود. حداقل فضا برای نورپردازی ، دستگاه پروژکتور و چهار نور افکن معادل 50/5 متر مربع و برای صدا بردار با دستگاه ضبط صدا نیز 50/5 متر مربع می باشد. همچنین پلکان های ارتباطی هم باید در نظر گرفته شوند و وجود یک انبار به مساحت 5/12متر مربع نیز الزامی است.

3-18 سالن تماشاچیان
به طور کلی طراحی سالن که مخاطبین در آن قرار می گیرند به عوامل متفاوتی چون نوع تئاتر و نمایش نوع صحنه و به طور کلی بستگی به شیوه ی طراحی دارد. یکی دیگر از عناصری که در فرم و طراحی این فضا موثر است تعداد صندلی هاست. اگر چه تعداد صندلی امکان اجرای فعالیت های متنوع تر و در عین حال بازگشت مالی بیشتری را فراهم می کند. اما تعداد کمتر صندلی ها در تئاتر صمیمیت و زاویه ی دید بهتری برای مخاطب و بازیگر به ارمغان می آورد. چشم انسان جزئیات چهره را از فاصله ی بیشتر از 20 متر تشخیص نمی دهد و به دلیل همین محدودیت ها و برای داشتن هندسه ای واضح در تئاترهایی که صحنه در انتهای آن قرار می گیرد. عرض سالن به گونه ای است که تنها تعداد محدودی از تماشاچیان در زاویه ی دید معقول و با رابطه¬ی نزدیک با بازیگر قرار می گیرند. برای جانمایی بیشتر در این فضاها می توان از بالکن های مماس استفاده کرد. در مراکز همایش معمولاً جایگاه حضار به اتاق های کوچکتر تقسیم می شوند که این مهم به واسطه ی پارتیشن های کشویی و تاشو امکان پذیراست. این عمل در مورد تئاترهایی که دارای کف پلکانی هستند، دشوار است ابعاد جایگاه به نوع صندلی ها بستگی دارد و فاصله ی بین صندلی ها را تعیین می کند. در شروع کار طراحی جایگاه باید تیپ صندلی ها مشخص شود. حداقل مساحت لازم برای صندلی های قدیمی.....................

 

 

-20 فضاهای عمومی
3-20-1 لابی
حس غالب فضاهای عمومی مثل لابی، حس انتظار و تجمع و برقراری ارتباط با دیگران است. مخاطبین نه تنها برای دیدن نمایش بلکه برای تعاملات اجتماعی، خوردن و آشامیدن، گفتگو و گذراندن اوقات فراغت به این مکان می آیند. بنابراین فضاهای عمومی چه در داخل و چه در خارج باید وسیع باشند. راهروها و کریدورهای ارتباطی باید حداقل40/2 متر عرض داشته باشد. به طور کلّی اصول طرّاحی تئاتر از طریق مختلفی بر روی...................

 

 

-20-4 خروجی ها
محل صحنه باید طوری طراحی شود که شخص در هر موقعیتی که روی سن قرار گرفته به راحتی به یک خروجی دسترسی داشته باشد. هر قسمت باید شامل دو خروجی باشد و یکی از آنها از طریق لابی بدون تهویه به هوای آزاد منتهی گردد. حداقل عرض خروجی ها باید با آیین نامه ی مربوط سازگار باشد. شرایط مورد نیاز خروجی ها از طبقه ی زیرزمین و اتاق تعویض لباس یکسان است. یکی از خروجی ها باید مستقل از محوطه ی صحنه باشد و یکی از آنها باید از اتاق تعویض لباس مستقیمأ به هوای آزاد باز شود. اندازه عرض درب ها و کریدورها باید با شرایط ضروری برای خروجی سازگار باشد. لازم است که درب ها برروی جریان خروج مردم و به طرف بیرون باز شود و غیر از پیچ فشاری قفل دیگری روی آنها نصب نباشد. نرده ها می توانند تا 5/7 سانتیمتر به طرف کریدور خروجی پیش آمدگی داشته باشند، اما در مورد درب ها نباید چنین مانعی وجود داشته باشد؛ در حالت کلّی بسته شدن خودکار درب ها و ضدّ حریق بودن آنها ضروری است.

 

3-20-5 راه پلّه
راه پلّه هم باید با شرایط خروجی سازگار باشد، در عرض آنها هیچ مانعی نباید موجود باشد، فاصله آنها از یک دیوار تا دیوار دیگر و یا از نرده تا دیوار باید خالی باشد. تعداد پله ها نباید کمتر از سه عدد باشد. در یک راه پلّه ی مستقیم..................

 

-22 سایت و محلّ مناسب
آمفی تئاترها معمولأ در بطن شهر و برای ترفیع برخی از اهداف فرهنگی، یا شاید برای بازسازی نقاط کهنه شهر یا در کنار رستوران ها یا فروشگاه های بزرگ شکل می گیرد. برای طراحی یک آمفی تئاتر برنامه ریزی شهری و قرار گیری آن در فضایی که مورد استفاده و توجه مردم است، حائز اهمیت است. این موضوع که چه فضاهایی در مجاورت آمفی تئاتر قرار می گیرد و اینکه آیا دسترسی به آن برای همه افراد و اقشار مختلف جالب و امکان پذیر است، اهمیت ویژه ای دارد. حال اگر آمفی تئاتر در سایتی در حومه ی شهر ساخته شود، در طراحی آن باید توجه کافی نسبت به آینده، موقعیت همجواری ها، امکانات و دسترسی های سایت مبذول گردد.

3-23 نورپردازی
در ساختمانی که به منظور بر پایی تئاتر و نمایش احداث می شود، چه از داخل و چه از خارج باید به جذابیت و چشمگیر بودن آن توجه کافی مبذول شود.نمای بیرونی تئاتر باید حامل این پیغام باشدکه «در این مکان اتفاق ویژه ای درحال رخ دادن است». با توجه به تئاتر های سنتی و چادرهای نمایش که سراسر نورانی و پر از شورو هیجان بودند و با یک نظر دیده می شوند و می شد هیاهوی آنان را شنید و یا صحنه رسیدن مهمان...................

 

-28-7 کف سالن
کف سالن باید دارای شیب مناسبی باشد تا تمامی امواج صوتی ازمیان تماشاچیان عبور نکرده و جذب نشود. شیب کافی به دلایل ایمنی بهتر است که بیش از 8: 1 نباشد. به عبارت دیگر اختلاف بلندی هر ردیف با ردیف قبلی باید مساوی 8 سانتی متر باشد اگر چه این تناسب در بسیاری از تالارهای ساخته شده مشاهده نمی شود.
ابتدای شروع شیب کف پس از 10 متر اول است زیرا در این فاصله صدا نیاز به تقویت نداشته و به طور مستقیم به گوش شنونده می رسد به منظور ترسیم شیب کف سالن، ابتدا از پائین صحنه روی خط افقی کف سالن در فاصله 10 متری منبع ، به ازای هر یک متر آخرین ردیف صندلی ها خطوطی عمودی ترسیم می شود. سپس از منبع صوتی به محل تقاطع اولین خط عمودی با کف خطی ترسیم می شود. سپس از منبع صوتی به محل تقاطع اولین خط عمودی با کف خطی ترسیم می شود، آنگاه از منبع صوتی به ازای هر یک درجه خطوطی ترسیم می شوند تا خطوط عمودی را به ترتیب قطع نمایند. بدین ترتیب اگر نقاط به دست آمده به یک دیگر وصل شوند، خط سیب کف سالن به دست خواهد آمد.

شکل شماره 3-22
روش ترسیم شیب کف سالن

 

فصل چهارم :
مبانی نظری معماری موسیقی و تیاتر
¬4-1 موسیقی سنتی ایرانی
موسیقی سنتی ایرانی، شامل دستگاه‌ها، نغمه‌ها، و آوازها، از هزاران سال پیش از میلاد مسیح تا به امروز سینه به سینه در متن مردم ایران جریان داشته، و آنچه دل‌نشین‌تر، ساده‌تر و قابل‌فهم تر بوده‌است امروز در دسترس است، بخش بزرگی از آسیای میانه، افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، و یونان متأثر از این موسیقی است و هرکدام به سهم خود تأثیراتی در شکل گیری این موسیقی داشته‌اند، از موسیقی‌دان‌ها یا به عبارتی نوازندگان موسیقی در ایران باستان می‌توان به «باربد» و «نکیسا» اشاره کرد.
4-1-1 تاریخچه
در ایران باستان هنگام برآم/..................

بلافاصله بعد از پرداخت موفق لینک دانلود این پروژه فعال خواهد شد.

قیمت اختصاصی و استثنایی این پروژه درپایان نامه دات کام : تنها , 16900 تومان

 

 

 

 

 

 

 


قیمت قبلی : 210000 ریال

قیمت جدید : 16900 تومان  |   جهت خرید محصول بر روی تصویر روبرو کلیک نمایید :

خرید آنلاین این مطلب




مطالب مرتبط


نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
جدیدترین مطالب
پربازدیدترین مطالب
آمار سایت
آمار مطالب یک ساعت پیش: 0
امروز: 0
این ماه: 50
کل: 3100
کل نظرات: 231
آمار کاربران یک ساعت پیش: 0
امروز: 0
این ماه: 0
کل: 251
بن شدگان: 1
جدیدترین عضو: Qurbanali.puya

                                                                                                                         

تبادل لینک خودکار
Taktaz Group

Powered By Taktaz Group. Google+