سلام , به سایت پایان نامه دات کام خوش آمدید
  • در انجام پایان نامه خود مشکل دارید؟نمیتوانید موضوع جدید انتخاب کنید؟برای نوشتن پروپوزال وقت کافی ندارید؟با ما تماس بگیرید بهترین متخصصان را برای انجام کار شما در اختیار داریم...

  • در انجام پایان نامه خود مشکل دارید؟نمیتوانید موضوع جدید انتخاب کنید؟برای نوشتن پروپوزال وقت کافی ندارید؟با ما تماس بگیرید بهترین متخصصان را برای انجام کار شما در اختیار داریم...

  • در انجام پایان نامه خود مشکل دارید؟نمیتوانید موضوع جدید انتخاب کنید؟برای نوشتن پروپوزال وقت کافی ندارید؟با ما تماس بگیرید بهترین متخصصان را برای انجام کار شما در اختیار داریم...

  • در انجام پایان نامه خود مشکل دارید؟نمیتوانید موضوع جدید انتخاب کنید؟برای نوشتن پروپوزال وقت کافی ندارید؟با ما تماس بگیرید بهترین متخصصان را برای انجام کار شما در اختیار داریم...

  • در انجام پایان نامه خود مشکل دارید؟نمیتوانید موضوع جدید انتخاب کنید؟برای نوشتن پروپوزال وقت کافی ندارید؟با ما تماس بگیرید بهترین متخصصان را برای انجام کار شما در اختیار داریم...

اعتماد کنید :

» مطالعات معماری موزه آیین زرتشت

توسط: pardazesh در 8-05-1396, 23:44 | دسته: معماری | تعداد بازدید : 663

این فایل قابل ویرایش است و برای مطالعات همه موزه ها قابل استفاده است

با توجه به اينكه موزه ها در تهران بيشتر جنبه كاخ موزه اي و تفريحي دارند و كمتر با معنويات مردم اخت شده اند و آنها را از گذشته ي ديرين و كهن خود دور گذاشته اند مناسب و در خور است كه مركزي با هدف احياي سنتهاي ديرين و اصيل بر پا شود تا ايران و ايراني را به جهان بنماياند.
ماهيت و مقياس پروژه
اين پروژه در مقياس ملي طراحي ميشود.زيرا پذيراي سفرا و رؤساي جمهور و توريستهاي كشور ميباشد.سايت مورد نظر نيز با متراژ10000متر مي تواند جوابگو باشد.
موقعيت فضايي – مكاني پروژه
سايت مورد نظر در منطقه 6 تهران واقع شده است.از شرق به خيابان شيرازي جنوبي و بزرگراه كردستان ، از غرب به خيابان گلستان و بزرگراه شيخ بهايي،از شمال به خيابان گلها و بزرگراه همت و از جنوب به خيابان زرتشتيان و 64 شرقي منتهي مي شود.
موقعيت سايت را در لكه گذاري زير مشاهده مي فرماييد.
اهداف پژوهش
با توجه به اينكه در تهران شرايط خاصي از همه لحاظ حاكم مي باشد تحقيقات اوليه اي را اين جانب در باب فرهنگ كهن ايران انجام دادم.و اين تحقيقات را كه در پايان به صورت كامل به رساله خود ضميمه ميكنم را با اين عنوان شروع كردم.طرح پرسش هايي از دوستان ،اقوام و مردم در سطح شهر بصورت تصادفي.
اين پرسش را مطرح نمودم چقدر با فرهنگ كهن آشنايي دارند و شهرهايي مانند شيراز توانسته اند روح اين معنويات را در آنها زنده كنند؟و آيا اگر جايي در تهران باشد كه در باره همين موارد ايجاد شده باشد از آن ديدن ميكنند يا خير؟
نتايجي كه در بر گرفته شد ازين پرسش به اين گونه بود كه در اكثر موارد شيراز و شهرهاي كهن را سر منشا همه اطلاعات خود ميدانستند.شهرهايي مثل كرمانشاه و اروميه نيز در كنار اصفهان از ديگر استانهاي مهم در ليست علاقه منديهاي مردم بودند.
اما در اين ميان ميزان استقبال از يك مركز در تهران با اين مشخصات بسيار بالا بوده و آن را كمكي براي تفريحات در كنار آموزش هاي مفيد ميدانستند.

 

133صفحه فایل ورد (Word) قابل ویرایش فونت 14 منابع دارد +عکس سایت قیمت 18000 تومان 

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

 

 


ادامه مطلب :

بخش دوم: بررسي هاي تاريخي تهران مقدمه:
وجه تسميه و پيشينه تاريخي تهران
درباب وجه تسميه تهران عقايد و نظرات متفاوتي اظهار شده است. مرحوم سعيد نفيسي در اين خصوص نوشته است:
» وجه تسميه اي كه ياقوت در معجم البلدان آورده و قزويني در آثار البلاد تكرار كرده است، به اين قرار است كه مردم اين ناحيه در هجوم خصم به زيرزِمين پناه مي بردند و ايشان را تَه ران گفته اند. مشتق از تَه به معني زير و ران به معني راننده از فعل راندن؛ يعني كساني كه به تَه مي رانند و پس از آن اين اسم كه بدواً بر اهالي اطلاق مي شده است بر اين ناحيه قرار گرفته است. مي توان گفت كه اين وجه تسميه به ذوق نمي نشيند.....................

 

جمع بندي و نتيجه گيري:
با توجه به بررسيهاي اقليمي منطقه مورد نظر در اقليم گرم و خشك قرار گرفته است و شرايط اين اقليم براي ساختمان در نظر گرفته مي شود.
ازجمله فرم ساختمان و وجود عناصر معماري ايراني مانند حياط مركزي گودال باغچه جهت خنك كنندگي كه هم به عنوان كاربرد اقليمي و هم عنصري نمادين ميباشد بهتر است كه استفاده شود.


فصل چهارم:مباني نظري طرح مقدمه:
انسان امروزي در هر جاي اين كره خاكي از ديدن آثار باقي مانده از انسان هاي گذشته ، كه نشانه هايي از فطرت و فرهنگ انسان و شيوه هاي پاسخ او به اين نيازها ، گرايش به خلاقيت انسان و توليد او و آثار اين گرايش ، زيبايي شناسي انسان و خلق زيبايي و بالاخره صنعت و هنر انسان در آنها نهفته است و بيانگر رابطه اصولي و تنگاتنگ بين مغز و دست هاي اوست و يا به مفهومي ديگر بيانگر رابطه انديشه و عمل اوست ، لذت مي برد عبرت مي گيرد ، مي آموزد و همه اينها موجب بقاء و پيشرفت او مي شود.
مباني نظري طرح
در اين قسمت با استفاده از كتاب موزه موزه داري و موزه ها به بررسي مباني نظري شكل گيري طرح ميپردازم.آيتم هاي اين بخش شامل موارد زير ميباشد كه به شرح آنها خواهم پرداخت:
موزه و تعريف آن
چندين ديدگاه در مورد مباني نظري موزه ها وجود دارد:
" هر موزه اي از هر نوع كه باشد ، پاسخي به يك پرسش بنيادي است . پرسش اين است :
بشر بودن به چه معني است؟ "
هيچيك از موزه هايي كه مي شناسيم ، پاسخ كاملي به اين پرسش نمي دهد ، و چنين انتظاري هم نمي توان داشت . هر موزه اي فقط بخشي از پاسخ را مي دهد مي توان گفت كه محاوره گسترده اي بين موزه هاي جهان در جريان است . چرا كه هر موزه اي اظهاري درباره طبيعت بشر مي كند ، بطوريكه گاهي بر ادعاي يكديگر صحه مي گذارند ، ولي گاهي نيز نتايج متناقض مي گيرند .
" يك موزه بايد با جامعه خود در بحث باشد و فراتر از آن بحثي به موقع را مطرح كند . "
" موزه خوب همواره توجه را به سوي آنچه تماشاي آن دشوار و حتي دردناك است جلب مي كند ."
و روشنگر آگاهي اجتماعي است ، مورخ آينده است ، زرهي در برابر تاريكي و نا اميدي است ، و پرسش آگاهي در تجليل از تعالي انسان است .
موزه جايگاه نگهداري آثار و نشانه هاي فرهنگي و تمدن بشر و محل مطالعه روند و تحول فرهنگ ها و در مجموع فرهنگ انسان است .
" موزه وسيله اي براي نمايش شيء در چهارچوب مجموعه ها و نه اينكه اشياء وسيله اي باشد براي نمايش موزه . "
موزه تنها وسيله ارتباط عيني نيست ، بلكه هدف اساسي آن القاء تأثير فرهنگي و هنري و ايجاد رابطه بصري از طريق برخورد مستقيم با اشياء دو بعدي به صورت رويايي يك جهته و با اشياء سه بعدي از راه بر خورد چند جهته است .
در نهايت موزه يك مكان فرهنگي معرفي و آموزش است . شيء را به نمايش مي گذارد ، ارزش هاي آن را مي نماياند و از اين گذر شيء بيننده را به شناخت مي رساند و آموزش مي دهد ، او .................................

 

تاريخچه موزه در جهان
در اواخر قرن سوم قبل از ميلاد بطلميوس اول (284-246 قبل از ميلاد) اولين موزه را در شهر اسكندريه تاسيس كرد. بناي اين موزه در قسمتي از كاخ سلطنتي ساخته شده بود. در قرون وسطي نام موزه براي محلي بكار برده مي شد كه در آنجا مجموعه هايي از اشياء كمياب و جالب ادوار گذشته از قبيل تاريخ طبيعي يا آثار هنري را به نمايش درمي آورند. گرايش به گردآوري آثار و اشياء نفيس و ارزشمند از..................

 

3- مكان قرار گيري ساختمان موزه
تا چند دهه ي قبل فرض بر اين بود كه يك موزه ، براي ايجاد سهولت دسترسي ، بايد در مركز و نقطه ي ثقل يك شهر قرار داشته باشد ، اما اكنون با وجود امكانات وسيع حمل و نقل عمومي و خصوصي اين نظريه متروك گشته ، ( البته فاصله گرفتن از مركز شهر مزاياي زيادي نيز دارد ، از قبيل امكان يافتن زمين مناسب با قيمت ارزان تر ، دوري از سرو صداهاي مزاحم و آلودگي هوا و ... ) ، با اين حال بايد راحتي آمد وشد براي بازديد كنندگان را در نظر گرفت . براي انتخاب زمين يك موزه بايد امكانات حمل و نقل و پاركينگ زمين را نيز ملاحظه نمود و حتي الامكان بايد به مركز آموزشي و فرهنگي ، همانند مدارس و دانشگاه ها و كتابخانه ها و ...
دسترسي مناسب وجود داشته باشد .
امروزه موزه ها در حال تبديل به مراكز فرهنگي هستند ، به همين خاطر نه تنها بايد متخصصين و دانش پژوهان را به خود جلب كنند ، بلكه بايد بخشي از اوقات فراغت مردم عادي را نيز اشغال نمايند . بنابراين قرار گيري موزه ها در درون يا نزديكي پارك يا فضاي سبز ديگري نيز مفيد به نظر مي رسد .
بايد در نظر داشت كه مكان موزه بايد مكاني چشم گير باشد كه بتواند عابران اتفاقي را نيز به خود جلب نمايد.
4- فضاي سبز موزه
چنانچه گفته شد ، فضاي سبز اطراف موزه مي تواند به خودي خود جاذب افراد عادي گردد ، ضمن اينكه اين كمربند سبز ، حافظي طبيعي در برابر گرد و غبار و آلودگي شهرهاي صنعتي نوين مي باشد ، در عين حال مي توان بخشي از فضاي اطراف موزه را به كاربريهايي اختصاص داد كه وجودشان در داخل ساختمان موزه مضر است يا ايجاد مشكل مي كند .
از فضاي باز اطراف ساختمان – در صورت ساخت و ساز مناسب – نيز مي توان به عنوان موزه هاي موقت هواي آزاد بهره جست . نمايشگاه هاي هواي آزاد علاوه بر اينكه مي توانند پذيراي عده ي بيشتري از بازديد كنندگان باشند ، به سبب حالت پارك مانندشان بسيار جالب توجه هستند .
5- ايمني و حفاظت
مسلماً حفاظت و نگهداري از اشياء وظيفه اصلي يك موزه به شمار مي رود ، به همين خاطر جهت نگهداري اموال موزه از خطرات احتمالي بايستي امكاناتي را به وجود آورد . اين خطرات ممكن است خطرات طبيعي مانند سيل و زلزله و .... باشند و يا حوادثي اجتماعي ناشي از جنگ ، اعتصاب كاركننان و يا دستبرد ، از اين رو همواره د رموزه ها بايستي مكان ويژه اي جهت حفاظت اشياء در مقابل اين گونه حوادث طراحي گردد . البته موارد حفاظتي و ايمني تنها شامل فضاي نمايشگاه نمي گردد . بلكه در اين مورد بايد توجه به خصوصي به انبارها نمود زيرا انبارها ..........................

 

 

فصل پنجم: برنامه عملكردي و فيزيكي عرصه بندي كل مجموعه
براي عرصه بندي موزه و تقسيم بندي عناصر نمايش بايد بين مجموعه اشياء به نمايش درآمده، مدار بازديد يا محورهاي هدايت و بخش هاي اطلاع رساني هماهنگي به وجود آورد. در هر موزه اي به اعتبار و ارتباط با بازديدكننده، سه عرصه ي مختلف وجود دارد:
عرصه عمومي: با دسترسي بي واسطه ي عموم مردم. شامل گالري ها، كتابخانه، آمفي تأتر و ...
عرصه خصوصي: كه ميزان فضاي ناچيزي نياز دارد و شامل فضاهاي اداري، انبارها، خدمات داخلي بنا و ... مي باشد.
عرصه عمومي- خصوصي: شامل فضاهاي تحقيقاتي، آموزشي، رستوران ها، سرويس هاي بهداشتي و ديگر خدمات رفاهي مي باشد.
مي توان به اعتبار عملكرد نيز به عرصه بندي موزه پرداخت يعني عملكردهاي همسو و تقريبا مشابه را در عرصه اي واحد قرار داد. در اين صورت موزه با عرصه هاي زير تعريف خواهد شد:
1- معرفي
2- اداري
3- پژوهشي
4- آموزشي
5- خدمات رفاهي و عمومي
6- خدمات پشتيباني
در ذيل هر يك از عرصه هاي بالا به طور اجمال معرفي و مطالعات مربوط به آن ارائه مي گردد.
عرصه معرفي
اين عرصه شامل قسمت هايي از موزه مي شود كه به معرفي و نمايش آثار اختصاص دارد. در واقع مهمترين و اساسي ترين عرصه است كه نقش آن مستقيما با استفاده كنندگان و بازديدكنندگان از موزه مي باشد. گالري ها، آمفي تأتر و كتابخانه از فضاهايي مي باشند كه اين عرصه را تشكيل مي دهند.
1-گالري ها :گالري ها قسمت مهم و نمايان عرصه معرفي مي باشند. از آنجا كه آثار به نمايش گذاشته شده شامل آثار دائمي و موقت مي باشند، گالري ها نيز دو قسمند: گالري هاي دائمي؛ كه در آن آثار دائمي (كه عموماً تغيير نمي كنند) به نمايش گذاشته مي شوند، گالري هاي موقت كه به طبع در آن آثار به صورت موقت و در زمان برپايي نمايشگاه موقت و موسمي به نمايش گذاشته مي شوند.
گالري ها كه براي نمايش آثار هنري و اشياء فرهنگي و علمي مورد استفاده قرار مي گيرند بايد داراي شرايط زير باشند:
از نظر حفاظت در مقابل خرابي، دزدي، آتش سوزي، رطوبت، خشكي بيش از حد، نور شديد آفتاب و گرد و غبار مطمئن باشند.
در شرايط عادي، زاويه ي ديد انسان (54 يا 24 درجه به بالاي سطح تراز چشم) در مورد تصويري كه در فاصله ي 10 متري قرارداشته و سطح آن كاملا روشن است موقعي حاصل مي شود كه ارتفاع تصوير آويخته شده 4900 ميليمتر در بالاي سطح ديد و 700 ميليمتر به پايين سطح ادامه داشته باشد. تنها در مورد تصاوير بزرگ چشم انسان مجبور است از پايين تصوير تا به بالاي زاويه ي ديد حركت كند. بهترين موقعيت براي نصب تصاوير كوچك (نقطه تاكيد: سطح افق در تصوير) عبارت از محلي هم تراز با ديد تماشاگر است.
اشياء مورد نمايش بايد طوري قرار داده شوند كه بدون زحمت در معرض ديد مردم قرار بگيرند.
2-آمفي تئاتر (سالن چند منظوره) : يكي از فضاهاي مهم و با ارزش در هر موزه اي سالن چند منظوره است كه تاثير بسزايي در رشد و بالندگي وجوه اجتماعي اين بنا دارد. بازده اجتماعي موزه رابطه نزديكي با جذابيت آن دارد بدين معنا كه از نظر رواني بازديدكنندگان را دعوت به گردش و لذت بردن از فضاي خود بنمايد همچنين بر دامنه اطلاعات با بهره گيري مطلوب از تمهيدات بصري بيفزايد اين هدف با بناي سالن چند منظوره تامين مي گردد كه علاوه بر ارتباط نزديك با فضاي نمايشي خود نيز به گونه اي مستقل در ارتباط با خارج بنا طرح شود. نوع اجتماعاتي كه در اين سالن برگزار مي شود عبارتند از: سمينار و كنگره و جلسات، تأتر و كنسرت و نمايشهاي سينمايي. فضاهاي اين سالن عبارتند از: فضاي اصلي تئاتر يا سالن اصلي، صحنه و قسمت نمايش، پشت صحنه، لابي و سرسرا.
بايد توجه داشت كه آمفي تئاتر جدا از مسير عادي بازديدكنندگان باشد، نزديك به سالن اصلي ورودي و يا مستقيماً بدان راه داشته باشد. كاملا مجهز به وسايل ايمني باشد. (درهاي اضافي، سيستم مستقل برق، از نظر گرما و سر و صدا از بقيه بخش هاي ساختمان جدا باشد و ...)
- خروجي ها بايد به طرف بيرون باز شده و مطابق با تعداد افراد و طول مسير حركت آنها طراحي شوند.
- ارتفاع درها نبايد از 220 سانتيمتر كمتر باشد.
- عرض كريدورها 1100 ميليمتر براي تا 100 نفر، 1600 ميليمتر براي تا 250 نفر بايد باشد.
- پلكان با عرض 1100 ميليمتر براي تا 100 نفر، 1600 ميليمتر براي تا 250 نفر بايد باشد.
- حداقل ارتفاع پله ها 14 سانتيمتر و حداكثر 18 سانتيمتر بايد در نظر گرفته شود.
- براي كوتاه كردن زمان انعكاس صوت، حجم محوطه به ازاي هر صندلي 14/ 5/7 مترمكعب مي باشد.
- از طرح ديوارهاي قوسي و سهمي و ديوارهايي به شكل مقعر خودداري شود.
- سرانه سالن نمايش بدون احتساب فضاي صحنه 1/1 متر مربع براي هر نفر مي باشد.
- اگر براي هر 4-3 راهرو يك در خروجي جانبي به عرض 1 متر در نظر گرفته شود، به ازا هر راهرو 25 صندلي مجاز است.
- خط ديد هر تماشاچي بايستي 12 سانتيمتر بالاتر از چشم تماشاچي رديف جلو باشد.
- حداكثر فاصله آخرين رديف از خط جلوي صحنه 24 متر مي باشد.
- همچنين مي بايست به گونه اي طراحي شود كه بتوان صحنه را از هر جاي سالن به وضوح و به خوبي ديد يعني بايد تطابقي بين عمق و عرض آن موجود باشد.
- صحنه هاي بدون بسط و گسترش مساحت كمتر از100 مترمربع، سقف صحنه كمتر از 1 متر بالاتر از قسمت فوقاني جلوي صحنه است.
-نسبت ارتفاع جلوي صحنه به عرض، بايد 6: 1 باشد.
- فاصله لبه نشيمن هر صندلي تا پشتي صندلي جلويي براي صندلي هاي ثابت حداقل 60 سانتيمتر و براي صندلي هاي تاشو حداقل
40 سانتيمتر بايد باشد.
- حداقل عرض صندليها از محور تا محور دسته ي صندلي نبايد از 50 سانتيمتر كمتر باشد و حداقل عمق نشيمن صندليها نبايد از 40 سانتيمتر كمتر باشد.
3-كتابخانه : امروزه هيچ موسسه آموزشي و پژوهشي بي نياز از كتابخانه نيست. موزه ها نيز بنا به وظايف خاصي كه بر عهده دارند
(تهيه اشياء تازه، نمايش و تحقيق در مورد اشياء موزه اي) نيازمند كتابخانه اي مجهزند كه به نحوي متناسب با نوع، اهداف و جامعه مراجعه كننده ي آن تشكيل شده، با زمان پيش رفته و نيازهاي تحقيقاتي كارشناسان و متخصصان موزه و پژوهشگران را برآورده سازد. كتابخانه ها امروزه غير از كتاب داراي مواد ديگري نيز مي باشند. اين مواد عبارتند از فيلم، اسلايد، سي دي، عكس، روزنامه، مجله، كتاب، نسخ خطي و ... بدين ترتيب كتابخانه، در نظام اطلاع رساني، وظايف متنوعي را بر عهده دارد. هدف عمده اين كتابخانه رساندن اطلاعات با اتكا بيشتر به نشريات ادواري به استفاده كنندگان متخصص است. در هر موزه، هدف از ايجاد كتابخانه بايد دقيقاً متناسب با فضا و اثاثيه در معرض نمايش و قابل استفاده باشد.
مهمترين نكته اي كه در طراحي اوليه ي كتابخانه بايد مورد توجه قرار گيرد، آرامش و سكوت و محيط مطبوع آن است كه هم به محل استقرار آن در مجموعه و هم به مصالح به كار رفته در آن مربوط مي شود.
- تابش مستقيم نور خورشيد از كتابخانه نامطلوب است. لذا حتي المقدور سعي شود نور كتابخانه از طريق جبهه ي شمالي تامين شود.
- از آشكارسازهاي گرما و دود استفاد شود، از روش آب پاشيدن دوري كنيد زيرا آسيب آن براي كتاب بيش از آتش است.
- در بخش كتب مرجع براي هر 1000 جلد كتاب مساحت 10 متر مربع اختصاص داده مي شود.
- در فضاي دسترسي باز؛ 15 متر مربع بر 1000 جلد ..........................

 

ليست فضاها
به طور كل و با توجه به توضيحات بالا در خصوص فضاهاي مورد نياز ميتوان فهرست ريز فضاهاي موزه را اينگونه عنوان كرد:
ورودي ها شامل:
ورودي پياده عمومي ورودي سواره عمومي ورودي وسيله نقليه سنگين ورودي اعضا و كارمندان ورودي سواره كارمندان لابي ها
گالري هاي رو باز گالري هاي سرپوشيده مسيرهاي حركتي آمفي تئاتر رو باز آمفي تئاتر سر پوشيده رستوران يا چايخانه
٧۶

سرويس هاي بهداشتي خواهران سرويسهاي بهداشتي برادران كتابخانه پاركينگ اعضا و كارمندان پارگينك عمومي پاركينگ وسيله نقليه سنگين انبار اشياي موزه نيايشگاه زرتشتيان(نماد موزه) فروشگاه اطلاعات موزه تاسيسات فضاهاي اداري شامل:
مديريت موزه معاون اتاق كارمندان اتاق جلسات بايگاني
سرويسهاي بهداشتي لابي فضاي كارمندان بخش اداري لابي فضاي كاركنان اتاق استراحت كاركنان زن اتاق استراحت كاركنان مرد رخت كن كاركنان زن
رخت كن كاركنان مرد سرويسهاي بهداشتي كاركنان فضاهاي آموزشي شامل:
آتليه ها كلاس
سرويسهاي بهداشتي نتيجه گيري و جمع بندي:
باتوجه به موارد بالا و باتوجه به ارائه ريز فضاهاي مربوطه در اين بخش به چهارچوب كلي طرح رسيده و با توجه به مباني نظري و مفاهيم مورد نياز و شرايط اقليمي در قالب اين استانداردها به لكه گذاري در سايت و سپس به كانسپت مورد نظرخواهيم رسيد.




فصل ششم: سوابق انجام پروژه در قالب زمان و مكان .........................

 

فصل هشتم:روند طراحي و رسيدن به كانسپت مورد نظر مقدمه:
پرداختن به ريشه ها به فهم نقش مكانهاي هويت بخش يك هنر ديني است.هنگامي كه يك مسلمان به عنوان من مسلمان خود را در برابر پيروان مذاهب ديگر مي بيند مقايسه اي نا خود آگاه بين خود و ديگري انجام مي دهد.( سيري در مباني نظري،دكتر غلامحسين معماريان،نشر سروش دانش با همكاري نشر معمار،تهران،1386،چاپ دوم)
همين گونه يك انسان با آيين زرتشت و با يافتن جواب اين سوال است كه آن به معرفي بخشي از شخصيت و آيين كهن خود اقدام مي نمايد.
زرتشتيان با سه آتشكده مقدس بزرگ در ايران و بسياري از آتشكده هاي كوچك خود به معرفي خويش مي پردازند.
عناصر معماري زرتشتيان مورد استفاده در موزه و روند شكل گيري طرح:
اوج هنر و معماري زرتشتيان را مي توان در بازمانده هاي تخت جمشيد و نقوش و آثار بازمانده از زمان ساسانيان و هخامنشيان جستجو و پيدا كرد.
از مهمترين عناصر و فضاهاي معماري در اين دوران كه من نيز به صورت نمادين در طرحم به آن پرداختم ميتوان به اين موارد اشاره كرد:
آتشكده ها و چهار طاقيها كه كانسپت طرحم بر پايه آن است .
الهام از گودال باغچه
قرار گيري كل سايت و مجموعه ساختمانها در هنگام طلوع آفتاب زير نور خورشيد با الهام از تخت جمشيد پنجره هاي مستطيل و مربع شكل بصورتهاي افقي و عمودي كشيدگي در پلان مستطيل شكل الهام از كعبه زرتشت
استفاده از عناصر آب و آتش مقدس جهت طراحي پارك و دعوت كنندگي از بيرون به داخل سايت موزه استفاده از تعاليم خير و شر در طراحي مسيرهاي موزه
الهام از هفت مرحله آفرينش در دين زرتشت در كانسپت حجمي كار الهام از جشن زن ايراني
مسير جهات نشان دادن انحطاط و انهدام دين زرتشت پس از مرگ زرتشت
كارشناسي دانشگاه موزه

بر اساس اين موارد و موارد ديگر به كانسپت مورد نظر رسيدم.به ترتيب به فرآيند شكل .......................

 

بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید

قیمت اختصاصی و استثنایی این پروژه : تنها , 18000تومان

 

 

 


قیمت قبلی : 250000 ریال

قیمت جدید : 18000 تومان  |   جهت خرید محصول بر روی تصویر روبرو کلیک نمایید :

خرید آنلاین این مطلب




مطالب مرتبط


نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
جدیدترین مطالب
پربازدیدترین مطالب
آمار سایت
آمار مطالب یک ساعت پیش: 0
امروز: 0
این ماه: 0
کل: 3100
کل نظرات: 283
آمار کاربران یک ساعت پیش: 0
امروز: 0
این ماه: 0
کل: 252
بن شدگان: 1
جدیدترین عضو: Qurbanalipuya

                                                                                                                         

تبادل لینک خودکار
Taktaz Group

Powered By Taktaz Group. Google+