فروشگاه

صلح طلبی اسلام و قرآن و تفاوت اسلام واقعی با رفتار مسلمانان تندرو و افراطی

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 2858

صلح طلبی اسلام و قرآن و تفاوت اسلام واقعی با رفتار مسلمانان تندرو و افراطی

قیمت : تومان33,000

توضیحات

صلح طلبی اسلام و قرآن و تفاوت اسلام واقعی با رفتار مسلمانان تندرو و افراطی

دانلود پایان نامه و پروژه پایانی با موضوع جدید صلح طلبی اسلام و قرآن و تفاوت اسلام واقعی با رفتار مسلمانان تندرو و افراطی

پس از دیدن متن و فهرست پایان نامه صلح طلبی اسلام و قرآن و تفاوت اسلام واقعی با رفتار مسلمانان تندرو و افراطی میتوانید نسبت

به خرید آنلاین و دانلود فایل مورد نظر اقدام فرمایید میتوانید تغییراتی در متن پایان نامه ایجاد نمایید و یا از بعضی از فصل های پایان نامه مثل روش تحقیق پیشینه تحقیق بیان مسئله و یا منابع پایان نامه الهیات و علوم قرآن و حدیث  استفاده فرمایید با آرزوی موفیقت برای دانشجویان عزیز

چکیده
دین اسلام و قوانین اجتماعی آن همگی مظهر رحمت الهی برای بندگان می باشد. اما مخالفان ، خواهان این هستند که نشان دهند اسلام دین خشونت است و پیامبر (ص) با خشونت، دین را بر مردم عرضه نموده است.

انسان همچون دیگر موجودات از سیستم دفع و جذب برخوردار است . در انسان غیر از سیستم دفع و جذب طبیعی، سیستم دفع و جذب در چهارچوب اختیار وجود دارد که تحت مدیریت حیات قدرت و علم ، عمل می کند. تفاوت نگرش به جایگاه است که سبب شده عده ای به قوانین اجتماعی و جزایی، شبهاتی وارد کنند.

پژوهشگر در این تحقیق سعی کرده است ضمن مفهوم شناسی واژه خشونت و تبیین اقسام و جایگاه آن از دیدگاه اسلام و قرآن به بررسی شبهات مطرح شده از جانب اسلام ستیزان بپردازد.

مجموعه قوانین اجتماعی و جزایی اسلام همانند حقوق زنان ، امر به معروف و نهی از منکر ، قصاص ، سنگسار ، حد لواط و همجنس گرایی ، حد سرقت و …. ، جهاد در اسلام ، پرداخت جزیه توسط اقلیت های مذهبی ، رفتار و سیره پیامبر (ص) با یهودیان و برخورد برخی از مسلمانان تندرو از جمله اتهاماتی است که اسلام ستیزان به دین اسلام نسبت داده اند.

لذا با استفاده از آیات قرآن کریم ، روایات اهل بیت (ع) و دیدگاه بزرگان دینی به بررسی این اتهامات پرداخته و ضمن تبیین فلسفه وجودی این قوانین در اسلام ، این نتیجه حاصل شده که این گونه مجازاتها جهت حفظ و امنیت زندگی اجتماعی و جامعه ضروری است و نمی توان آنها را خشونت تلقی کرد ، زیرا مجازاتهای اسلامی خود برای مهار خشونت و ظلم تشریع شده اند.
کلید واژه ها : رفع اتهام ، خشونت ، خشونت طلبی ، اسلام و قرآن ، جهاد ، اقلیتهای مذهبی

صلح طلبی اسلام و قرآن و تفاوت اسلام واقعی با رفتار مسلمانان تندرو و افراطی

۲۰۰صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴ منابع  دارد

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل صلح طلبی اسلام و قرآن و تفاوت اسلام واقعی با رفتار مسلمانان تندرو و افراطی را دانلود کنید

انجام پروپوزال مقاله و پایان نامه علوم قرآن و حدیث در کوتاهترین زمان با موضوعات خاص شما. منتظر تماس شما هستیم ۰۹۱۲۸۵۰۱۹۱۲

 

صلح طلبی اسلام و قرآن و تفاوت اسلام واقعی با رفتار مسلمانان تندرو و افراطی
صلح طلبی اسلام و قرآن و تفاوت اسلام واقعی با رفتار مسلمانان تندرو و افراطی

 

فهرست مطالب

مقدمه ۱
فصل اول : کلیات ۴
بخش اول : کلیات تحقیق ۵
اهمیت و ضرورت تحقیق ۵
بیان مسأله ۶
سؤال های تحقیق ۷
فرضیه های تحقیق ………………. ۸
اهداف تحقیق ۸
پیشینیه تحقیق ۸
روش تحقیق ۱۰

سازماندهی تحقیق ۱۰
بخش دوم : مفهوم شناسی ۱۱
خشونت در لغت ۱۱
خشونت در اصطلاح ۱۲
واژه های مترادف خشونت در قرآن ۱۵
غلظت ۱۵
شدت ۱۶

فظ ۱۷
ظلم ۱۷
تسامح و تساهل ۱۹
پیشینه خشونت ۲۱
ارزش گذاری خشونت ۲۴
فصل دوم : جایگاه و اقسام قاطعیت و موجبات خشونت از منظر اسلام و قرآن ۲۶

بخش اول : جایگاه و اقسام قاطعیت از منظر قرآن ۲۷
الف ) جایگاه قاطعیت از منظر قرآن ۲۷
ب ) اقسام قاطعیت از منظر قرآن ۳۱
۱ – قاطعیت و سخت گیری طبق قانون ۳۱
۲ – قاطعیّت در دفاع از دین ۳۱
۳ – قاطعیت در برابر حاکمان زورگو و ظالم ۳۲
۴ – قاطعیت علیه خائنان و فتنه‏گران ۳۳

۵ _ قاطعیت در دفاع از مسائل اجتماعی ۳۴
بخش دوم : موجبات خشونت از منظر قرآن ۳۵
۱ – توطئه و فتنه‌گری: ۳۵
۲ – تعرض به مسلمانان و ادامه‌ی جنگ: ۳۶

۳- عصیان و نافرمانی: ۳۷
۴ – نقض پیمان و عهد شکنی : ۳۸
۵ – قتل انسان ها بویژه انبیاء و اولیاء ۳۹
۶ – کفر و شرک ورزی به آیات خدا: ۴۲

صلح طلبی اسلام و قرآن و تفاوت اسلام واقعی با رفتار مسلمانان تندرو و افراطی

۷ – ظلم و ستم: ۴۲
۸ – رباخواری و حرام‌خواری ۴۴
۹ – فساد در زمین: ۴۴
فصل سوم : اتهام به خشونت طلبی با تمسک به احکام اجتماعی و جزایی در اسلام و قرآن و نقد آن ۴۶
اهداف احکام اجتماعی – جزایی در اسلام ۴۸
الف ) اجرای عدالت و اقامه قسط ۴۹
ب) خوار ساختن بزه کار ۵۰

ج ) اصلاح و بازپروری بزهکار ۵۰
د) پاسداری از کیان جامعه ۵۱
هـ ) بازدارندگی عمومی و خصوصی ۵۳
و) تشفی خاطر بزه دیده ۵۵
بخش اول : احکام اجتماعی ۵۶

تعریف احکام اجتماعی ۵۶
الف ) حقوق زنان ۵۶
شبهات وارده به حقوق زنان ۵۷
تفاوت حقوقی مرد و زن ۵۸
تنبیه و ضرب زنان ۶۱
نشوز در لغت و اصطلاح ۶۲

نشوز از دیدگاه مفسران و فقیهان ۶۳
بررسی آیه ۳۴ سوره نساء ۶۵
ب)امر به معروف و نهی از منکر ۶۹
شبهات وارد شده به امر به معروف ۷۰
بررسی : ۷۱
بخش دوم : احکام جزایی ۷۵
۱- قصاص ۷۶
شبهات و ایرادات به قصاص ۷۷
الف ) قصاص: تکرار قتل ۷۷

بررسی : ۷۷
ب) قصاص: انتقام جویی و قساوت ۷۹
بررسی: ۷۹
ج) بیمار بودن قاتل ۸۰
بررسی : ۸۰
د) عفو و زندانی کردن قاتلان به جای قصاص ۸۱
بررسی : ۸۱
هـ) تنفرطبع آدمی از قصاص ۸۲
بررسی : ۸۳

خلاصه بحث: ۸۵
کیفر زناکار ۸۷
آثار زیانبار زنا ۸۹
قطع نسل بشر ۸۹
اشاعه انواع بیماری ها ۸۹

آثار روحی و روانی بر مرد و زن ۹۰
برهم خوردن تدبیر و نظم در زندگی خانوادگی و اجتماعی ۹۰
آثار زنا به روایت «روایات» ۹۱
تحلیل مجازات سنگسار ۹۲
خلاصه بحث: ۹۳
کیفر لـواط ۹۴
فلسفه قتل در لواط ۹۶

کیفر سرقت ۹۹
شبهات وارده بر سرقت و سارق ۱۰۰
بررسی : ۱۰۰
کیفر ارتداد ۱۰۴
ارتداد در قرآن ۱۰۴
مرتد از دیدگاه فقها ۱۰۷
انواع ارتداد ۱۰۷

حکم مرتد در ادیان الاهى و مذاهب اسلامى ۱۰۸
فلسفه مجازات مرتد ۱۱۰
مصلحت شخصی مرتد و جامعه ۱۱۰
بازداری از تحقیر دین ۱۱۱
نبرد با جنگ تضعیف عقاید ۱۱۱
بازداری از انتخاب کورکورانه ۱۱۳

پاسداری از نظام اسلامی ۱۱۴
فصل چهارم : اتهام به خشونت طلبی با تمسک به جهاد و وجود مقررات خاص نسبت به اقلیت ها و نقد آن ۱۱۵
بخش اول: جهاد ۱۱۶
اقسام جهاد در اسلام ۱۱۹
۱ – جهاد با نفس (جهاد اکبر) ۱۱۸
۲ – جهاد نظامی ( جهاد اصغر ) ۱۱۹
الف) جهاد دفاعی ۱۲۰
ب) جهاد ابتدائى ۱۲۰
۱ – حق خدا تنها حق اصیل و ذاتی در عالم ۱۲۱

۲ – دفاع از حقوق انسانی انسان‌ها ۱۲۲
ماهیت جهاد در اسلام ۱۲۳
۱ ) دفع فتنه و جلوگیری از فساد ۱۲۳
۲) رهائی از ظلم و ستم و حمایت از مظلومان ۱۲۵
۳) دفاع در برابر هجوم دشمن ۱۲۵
۴) محو شرک و بت پرستى ۱۲۶
بررسی آیات جهاد در پاسخ از شبهه افکنان ۱۲۷

کشتن مشرکان و بت پرستان در هر جا ۱۲۷
محاصره ، دستگیری و کشتن مشرکان ۱۲۹
تشویق به کشته شدن و مردن ۱۳۱
مجهز و مسلح شدن به پیشرفته ترین نیروهاى نظامى ۱۳۳
تشویق مسلمانان به جنگ و جهاد ۱۳۴
نتیجه گیری : ۱۳۶

بخش دوم: اقلیت های غیر حاکم در جامعه اسلامی ۱۳۸
اقلیت های مذهبی ۱۳۹
جزیه ۱۴۱
تحلیلی بر عبارت « وَ هُمْ صاغِرُون» ۱۴۳

فلسفه پرداخت جزیه ۱۴۴
۱ – تأمین هزینه حمایت از ذمیان ۱۴۴
۲ – عوض‌ عدم مشارکت‌ اهل‌ ذمه در جهاد ۱۴۵
۳ – عوض زکات و خمس ۱۴۵
۴ – رعایت‌ عدالت‌ اجتماعی‌ ۱۴۵
۵ – آشنایی ذمیان با دین اسلام ۱۴۶

حقوق اقلیت ها ۱۴۶
۱ – مصونیت همه جانبه ۱۴۶
۲ – آزادی مذهبی ۱۴۸
۳ – آزادی های اجتماعی و سیاسی ۱۴۹
۴ – برخورداری از عدالت ۱۵۰
۵ – استقلال قضایی ۱۵۱

۶ – احوال شخصیه ۱۵۱
خوشرفتاری مسلمانان با اقلیت های مذهبی در بیان قرآن و سیره اهل بیت (ع) ………………………………………………………….۱۵۲
نتیجه گیری : ۱۵۳
فصل پنجم: اتهام به خشونت طلبی با تمسک به سیره و رفتار پیامبر (ص) و عملکرد بعضی از مسلمانان و نقد آن ۱۵۴
بخش اول: سیره و رفتار پیامبر اکرم (ص) ۱۵۵
اتهامات معاندان به پیامبر اکرم (ص) ۱۵۸

نگرشی به خصایص و ویژگی های قوم یهود ۱۵۸
الف ) پیمان‏شکنی ۱۵۹
ب ) نژاد پرستی و حسادت ۱۶۰
ج ) بهانه جویی ۱۶۲
د ) تکذیب رسالت انبیاء و کشتن پیامبران الهی ۱۶۳
علل جنگهای پیامبر (ص) با یهودیان ۱۶۴
۱ – ایجاد ناامنی و فتنه بین مسلمانان ۱۶۵

۲ – یاری کردن مخالفان از نظر نظامی و اقتصادی ۱۶۶
۳ – شکستن پیمان و نقشه قتل پیامبر(ص) ۱۶۶
۴ – توبیخ یهودیان تازه مسلمان ۱۶۷
۵ – ایجاد اختلاف و تفرقه بین دو قبیله اوس و خزرج ۱۶۷
۶ – تخریب شخصیت های مسلمان ۱۶۸
۷- شبیخون یهودیان به مسلمانان ۱۶۸

۸ – اقدامات یهودیان مصداق محاربه ۱۶۹
دستور قتل برخی از یهودیان توسط پیامبر (ص) ۱۷۰
مفهوم ترور ۱۷۰
کعب ابن اشرف ۱۷۲
ابوعفک ۱۷۳
عصماء دختر مروان ۱۷۳
ابو رافع، سلام بن ابی الحقیق ۱۷۴
یسیر بن رزام (اسیر بن رزام) ۱۷۴
بررسی: ۱۷۵
نتیجه گیری : ۱۷۶

بخش دوم: عملکرد بعضی از مسلمانان تندرو ۱۷۷
رشد جریان سلفی تکفیری ۱۷۸
شاخصه‌های گروه های سلفی تکفیری ۱۷۹
۱٫ خشونت دائمی ۱۷۹
۲٫ کشتن اهل اسلام و آسیب زدن به افراد بی‌گناه ۱۷۹
۳٫ حرکت تصاعدی در تکفیر دیگران ۱۸۰

۴٫ فاصله گرفتن از دین ۱۸۰
دیدگاه قرآن درباره ترور وکشتن انسان‌های بیگناه ۱۸۰
نتیجه گیری : ۱۸۳
دستآوردها : ۱۸۴
منابع و مآخذ ۱۸۷

صلح طلبی اسلام و قرآن و تفاوت اسلام واقعی با رفتار مسلمانان تندرو و افراطی

 

 

صلح طلبی اسلام و قرآن و تفاوت اسلام واقعی با رفتار مسلمانان تندرو و افراطی

 

مقدمه

از آغاز زندگی بشر تاکنون بر روی زمین ، همیشه افرادی بوده اند که به دلایلی بر وسوسه های شیطانی و خواهش های نفسانی خود لبیک گفته ، بر افراد مظلوم ظلم کرده ، حقوق مستضعفان را پایمال ، پرده های عفت را دریده و دست به هر جنایتی می زنند. لذا خداوند

رحیم و مهربان برای جلوگیری از گسترش فساد در زندگی اجتماعی و جامعه ، مجموعه ای از قوانین و مقررات را در همه شریعت های آسمانی توسط پیامبران خود وضع نموده تا اگر کسی خطایی از او سر زد توسط این قوانین مجازات گردد.
در دین مبین اسلام نیز که دین رحمت و پیام آور صلح و صفاست خداوند برای افرادی که از انسانیت خود شرم نمی کنند و به هر جنایتی از قبیل قتل ، زنا، لواط ، سرقت ، ظلم ، بی

عدالتی و … دست می زنند مجازاتهایی جعل کرده و برای تحقق صلح ، عدالت و امنیت درجامعه و از بین بردن ریشه های ظلم ، تبعیض و بی عدالتی تلاش کرده و می کند.

اسلام به عنوان آیینی که برای سعادت و بهروزی بشر برنامه و سیاست مدونی را عرضه کرده در جهت ایجاد یک جامعه ایده آل ، راهکارهای مناسبی ارائه کرده است تا حکومت مبتنی بر تعالیم اسلامی بتواند به تکلیف خویش در ایجاد صلح ،عدالت و امنیت ، برای همه شهروندان

عمل کرده و با مجازات اخلال کنندگان در امنیت عمومی ، بستر رشد و تعالی انسان را که در جامعه امن امکان پذیر است ، فراهم کند. به این ترتیب در اسلام، سیاست کیفری سخت گیرانه ای نسبت به اخلال کنندگان در امنیت عمومی شهروندان جامعه اسلامی ترسیم شده است.

اما امروزه بدلیل برخی غرض ورزی ها ودشمنی ها وکینه ها توسط رسانه های غربی که مورد حمایت گروههای ضداسلامی می باشند اتهامات و شبهاتی بر تمامیت دین و مکتب اسلام و احکام اسلامی وارده شده است.

تمام این رسانه ها سعی دارند بشریت را با استفاده از ابزار تاثیر گزار رسانه ای نظیر اینترنت، ماهواره، رادیو و مجلات خبری، روح و عقل انسانها را با دروغ و مطالب کذب، الوده کنند و انها را ازمسیر الهی که خداوند وانبیاء و اولیا ء صدیق واندیشمندان خرداندیش برای بشریت بوجود اوردند منحرف کنند .

این افراد با وسایل ارتباط جمعی در کوششی هماهنگ، دائما اسلام را با عبارات منفی و پیوسته با عناصر نامطلوب نمایش می دهند و توانسته اند نگاه بقیه و به خصوص جوامع غربی وحتی جوامع شرقی را نسبت به اسلام و قرآن در جهت منفی تغییر دهند. و با عناوین مختلف سعی می کنند با ساختن شبهات غیر منطقی ، علیه فلسفه و مبانی اسلام واحکام

اسلامی ویا استفاده کردن از روایت جعلی وضعیف تاریخی، ذهن جوانان مسلمان بخصوص کشور جمهوری اسلامی ایران را نسبت به اسلام و احکام آن منفی سازند . البته بیشترین ادعاهای انها در مورد اسلام، خشن بودن وضد انسانی بودن احکام وقوانین اسلامی است .

صلح طلبی اسلام و قرآن و تفاوت اسلام واقعی با رفتار مسلمانان تندرو و افراطی

این اسلام ستیزان و معاندان تصویری از اسلام ارائه می دهند که دارای این مولفه هاست:
۱ – اسلام دینی کهنه و وحشی است و از سایر ادیان الهی مجزا می باشد.
۲ – اسلام با عنوان جهاد ، با زور و شمشیر در جهان گسترش پیدا کرده است.

۳ – احکام اجتماعی و جزایی که در اسلام وجود دارد خشونت آمیز است و عامل ترویج خشونت طلبی می باشد.
۴ – مسلمانان با اقلیت های غیر حاکم در جامعه اسلامی برخورد مناسب نداشته و نسبت به انها قوانین و احکام خشونت آمیزی اجرا می نمایند.

۵ – پیامبر مسلمانان خود خشونت طلب بوده و دستور قتل بزرگان و قبیله های یهودی را صادر کرده در نتیجه او یک تروریست بوده است.
۶ – مسلمانان امروزه در دنیای کنونی همگی تروریست می باشند و در جای جای دنیا مردم بی گناه را قتل و عام می نمایند.

صلح طلبی اسلام و قرآن و تفاوت اسلام واقعی با رفتار مسلمانان تندرو و افراطی

در پی این شبهه افکنی ها درباره اسلام و قرآن، بعضی جوانان نا اگاه بمحض دیدن آن شبهات به دلیل ساده باور بودن و عدم اطلاعات کافی انها را باور می کنند و بعضا درصدد برمی ایند آن شبهات را به هرشکلی مطرح نمایند. اما این معاندان باید بدانند که دین اسلام، دین برهان است که می توان براساس دلایل محکم و منطقی و دیدگاه خرداندیشانه به شبهاتی که

اسلام ستیزان وسکولارها وروشنفکران غرب زده مطرح می کنند پاسخ داد.
ما نیز در این نوشتار در حد توان تلاش نموده ایم پاسخ پرسش‌های فوق را تحت عنوان «بررسی اتهام خشونت طلبی به اسلام و قرآن» تبیین نماییم .

صلح طلبی اسلام و قرآن و تفاوت اسلام واقعی با رفتار مسلمانان تندرو و افراطی

در فصل های این پژوهش کوشیده ایم با شیوه ای استدلال گونه و منطقی به بررسی موضوع پرداخته و در آن از اندیشه ها و دیدگاه های گوناگون مذاهب اسلامی استفاده و در این راه از کتاب خدا و سنت پیامبر او (ص) ره بجوییم و الهام بگیریم .

صلح طلبی اسلام و قرآن و تفاوت اسلام واقعی با رفتار مسلمانان تندرو و افراطی

فصل اول
کلیات
بخش اول : کلیات تحقیق
بخش دوم : مفهوم شناسی

 

 

 

بخش اول : کلیات تحقیق

اهمیت و ضرورت تحقیق
در چندین دهه گذشته به خصوص پس از پیروزی انقلاب اسلامی و گسترش روز افزون اسلام در اقصی نقاط جهان و اسلام آوردن خیل کثیری از مردم به این دین الهی و آسمانی ، دشمنان و اسلام ستیزان که تاب تحمل پیشرفت و گسترش اسلام و قرآن را نداشته و نمی توانستند ببینند که در جای جای این کره خاکی مردم دسته دسته و گروه گروه به این آیین الهی رو می

اورند ، جهت جلوگیری از این کار به روش های مختلف و بیشتر از طریق رسانه های مجازی به توطئه ها و نیرنگ هایی دست زدند. از جمله این حیله ها مطرح کردن شبهات و پرسش هایی در رابطه با برخی از قوانین کیفری و جزایی و جهاد در دین اسلام و قرآن و سیره و رفتار پیامبر اکرم (ص) است که با بیان نمودن این شبهات و اتهام خشونت آمیز بودن این قوانین در اسلام

و قرآن نه تنها ذهن جوانان بی خرد و ناآگاه را نسبت به اسلام و قرآن مخدوش نمودند بلکه بواسطه بیان این شبهات و اتهامات ، عقل و خرد برخی از روشنفکران نیز از کف نموده و به اسلام ستیزان لبیک گفته اند.

صلح طلبی اسلام و قرآن و تفاوت اسلام واقعی با رفتار مسلمانان تندرو و افراطی

در پی شبه افکنی ها و نقد و انتقاد اسلام ستیزان و تأثیر آن بر اذهان عمومی مردم به خصوص جوانان ناآگاه ، لیکن اهمیت و ضرورت این موضوع آشکار می گردد که با استنباط و استخراج فلسفه مجازاتها و قوانین کیفری و جزایی و جهاد و … از طریق منابع اسلامی ،

بتوانیم پاسخی منطقی در حل این شبهات مطرح و در بر طرف کردن اتهامات وارده به اسلام و قرآن تلاش نماییم و با تبیین دیدگاه حقیقی اسلام پیرامون خشونت ، جهت آگاهی جوانان عزیز قدمی هر چند ناچیز در این راستا برداریم.

صلح طلبی اسلام و قرآن و تفاوت اسلام واقعی با رفتار مسلمانان تندرو و افراطی

بیان مسأله

اساس و پایه همه شریعتهای الهی، بر دوستی و مهربانی ، رحمت و مدارا استوار شده است . پیامبران الهی ، همیشه و همه گاه بر آن بوده اند که رحمت و مهربانی و مهرورزی را در میان مردم بگسترانند و صلح و صفا و صمیمیت و آرامش را در جامعه های انسانی پایدار سازند .
در آموزهای اسلام مسلمانان از خشونت مطلقاً و بویژه در روابط اجتماعی به هر شکلی منع و به رحمت ، عفو و گذشت و مدارا دعوت شده اند .

صلح طلبی اسلام و قرآن و تفاوت اسلام واقعی با رفتار مسلمانان تندرو و افراطی

افزون بر همه اینها، از منظر اسلام و قرآن، هستی بر محور رحمت و بخشایش و مهربانی استوار است و خداوند ، رحمان و رحیم است و رحمت او بر دیگر صفاتش پیشی دارد. آموزه های دین نیز ، مظهر رحمت الهی اند و صددرصد انسانی و به سود انسان و همه موجودات و مایه سعادت و آرامش و نیک بختی آنان می باشد . با این همه ، نظام سلطه جهانی وبویژه

جهان غرب و ایادی آنان در داخل و خارج، با همه توان تلاش کرده و سعی دارند از اسلام چهره ای خشن و ستیزه جو ترسیم کنند . چهره ای که در آن، انسان دوستی ، مدارا، صلح و صفا جایی ندارد . امروزه دشمنان دین اسلام در رسانه های جمعی و گروهی به ویژه در دنیای

مجازی روی این مقوله متمرکز شده و احکام اسلامی را خشن و مسلمانان را خشونت طلب معرفی میکنند. گسترش سریع اسلام در جهان و گرایش ملت ها به این دین از یک سو و سیاست های استکبار جهانی علیه اسلام و مسلمانان ، عدم معرفی ابعاد و جامعیت اسلام

از جانب اسلام شناسان ، چالش ها و نزاع های سیاسی، عقیدتی و اجتماعی و عملکرد برخی از مسلمانان تندرو از سوی دیگر باعث شده که دین ستیزان ، اسلام را دین خشونت و قرآن را مشتمل بر آموزه های خشونت پروری و مسلمانان را خشونت گرا معرفی کرده و به القای ده ها شبهه در این زمینه بپردازند. خشونت انگاران آیین مقدس اسلام با تقریرات مختلف

به اثبات مدعای خود دست می زنند . برخی گوهر دین را بستر خشونت توصیف می کنند، گروهی احکام اجتماعی و جزایی اسلام را خاستگاه رشد و نمو خشونت تلقی می نمایند ، گروهی دیگر سیره و رفتار پیامبر اکرم (ص) با یهودیان مدینه و کشورگشایی و فتوحات

اسلامی را دست آویز قرار داده و اسلام را متهم به خشونت کرده اند . و برخی هم وجود قوانین خاص علیه اقلیت ها و شاخه های غیر حاکم درون خود اسلام را از مصادیق خشونت طلبی و خشونت پروری اسلام می دانند .

صلح طلبی اسلام و قرآن و تفاوت اسلام واقعی با رفتار مسلمانان تندرو و افراطی

اینان با مشاهده بخشی از احکام جزایی، اجتماعی و قوانین کیفری اسلام همانند جهاد ، قصاص، حدّ، جزیّه و … از آنجا که به فلسفه و حکمت آن پی نبرده اند ، در صدد حمله به این احکام برآمده و معتقدند اینگونه احکام دارای خشونت بوده و با حقوق مسلّم بشر سازگاری ندارد .

صلح طلبی اسلام و قرآن و تفاوت اسلام واقعی با رفتار مسلمانان تندرو و افراطی

در این پژوهش این سوال مهم مطرح است: دینی همچون دین اسلام که خود را کامل و پایان بخش ادیان الهی می داند و در برخی از آیات کتاب آسمانی خود- قرآن- پیامبرش را پیامبر رحمت برای همه جهانیان معرفی و مسلمانان را به رحمت، عفو و گذشت و مدارا دعوت می نماید ، آیا می تواند دینی خشونت طلب و خشونت پرور باشد و خشونت را به پیروان خود به عنوان روش معرفی کند ؟

صلح طلبی اسلام و قرآن و تفاوت اسلام واقعی با رفتار مسلمانان تندرو و افراطی

پژوهش گر در این نوشتار ضمن بیان ماهیت و ابعاد خشونت از منظر اسلام و قرآن سعی بر آن دارد که شبهات و اتهامات بی پایه و اساسی که دین ستیزان می کوشند تا براندام لطیف اسلام و قرآن بپوشند را مورد بررسی و نقد قرار دهند تا دشمنان و دین ستیزان و همه معاندان بدانند که این جامه ی ناساز و ناپاک بر قامت سرفراز آیین محمدی راست نیاید.

سؤال های تحقیق
سؤال اصلی تحقیق:

اتهامات مطروحه خشونت طلبی به اسلام و قرآن از طرف معاندان بویژه نظام سلطه و جهان غرب و ایادی آنان کدامند و پاسخ از آنها چیست ؟
سؤال های فرعی تحقیق:
۱- جایگاه و اقسام خشونت از منظر قرآن کدام است ؟
۲- علل و موجبات خشونت از منظر قرآن کدامند ؟

۳ – احکام اجتماعی و جزایی اسلام مانند قوانین مربوط به زنان، امر به معروف و نهی از منکر ، حد ، قصاص و … چگونه می توانند از مصادیق خشونت طلبی اسلام و قرآن به شمار آید؟ پاسخ از آنها چیست؟

۴ – چگونه جهاد در فرهنگ اسلام و قرآن و وجود مقررات خاص نسبت به اقلیت ها در جوامع اسلامی می تواند نماد خشونت طلبی باشد وچه نقدی برآن وارد است ؟پاسخ از آنها چیست؟

۵ – بر چه مبنا و اساسی سیره و رفتار پیامبر با دشمنان و دستور قتل برخی از یهودیان و همچنین عملکرد برخی از مسلمانان تندرو مانند وهابی ها، طالبان و … را می توان از مصادیق خشونت طلبی اسلام و قرآن بیان کرد؟ ادلّه ردّ این توهمات کدام است ؟

صلح طلبی اسلام و قرآن و تفاوت اسلام واقعی با رفتار مسلمانان تندرو و افراطی

فرضه های تحقیق

۱ – حفظ مصالح اسلام و نظام اسلامی و احکام ضروری دین، حد و مرز مدارا و خشونت در اسلام است.
۲ – جعل احکام اجتماعی و جزایی و کیفری با هدف جلوگیری از ناهنجاری ها و حاکمیت عدالت و تأمین مصالح فردی و عمومی به وجود آمده است.
۳ – احکام دفاعی اسلام رهیافت عقل و شرع است و آنچه که در اسلام مشروعیت دارد جهت دفاع از جان ، مال و تجاوز بیگانگان تشریع شده است.

۴ – پیمان شکنی یهودیان و مبارزه آنان علیه اسلام مهمترین عامل برخورد پیامبر (ص) با یهودیان می باشد.
اهداف تحقیق
تحقیق حاضر به لحاظ اهمیت موضوع محل بحث ، دستیابی به هدفهای ارزشمندی را مورد نظر دارد که هر یک به تنهایی درخور توجه و دقت فراوان است.

صلح طلبی اسلام و قرآن و تفاوت اسلام واقعی با رفتار مسلمانان تندرو و افراطی

برخی از هدفهای کلی این تلاش علمی به شرح ذیل است:
۱ – رسیدن به پاسخ های منطقی نسبت به شبهات و اتهامات مطرح شده درباره خشونت آمیز بودن قوانین و دستورات اسلام و قرآن
۲ – اثبات فلسفه وجود احکام اجتماعی و جزایی و برنامه هایی از قبیل جهاد ، جزیه و … در اسلام

۳ – بررسی ، جمع بندی و نقد تلاشهای شبهه افکنان در زمینه مورد بحث و ارائه پاسخ های مستند با ایات قرآن ، روایات اهل بیت (ع) و اندیشه های بزرگان دینی .
۴ – هموار ساختن مسیر آگاهی جوانان مسلمانان نسبت به احکام و قوانین و دستورات اسلام و قرآن

پیشینیه تحقیق

شبهات مربوط به خشونت آمیز بودن اسلام و قرآن ، مربوط به سالهای اخیر می باشد به همین خاطر این موضوع پیشینیه طولانی نخواهد داشت. در سال های اخیر به خصوص در دهه هشتاد و نود شمسی که دشمنان اسلام این شبهات را مطرح نمودند برخی از محققان و

دوستداران اسلام و قرآن در این زمینه تحقیقات و تألیفاتی را از خود به جای گذاشته اند. از جمله می توان به کتاب « اسلام و خشونت » حسن تربتی نژاد اشاره کرد که ضمن بیان مفهوم خشونت، به برخی از شبهات مطرح شده با استفاده از ایات و روایات به طور خیلی خلاصه پاسخ داده اند. از جمله کتابهای دیگری که در این زمینه تألیف یافته کتاب « تحلیل

مسأله خشونت از دیدگاه اسلام » نوشته هادی قطبی است که در آن ضمن اشاره به کلیاتی پیرامون بحث خشونت ، به مسأله جهاد از دیدگاه شهید مطهری پرداخته شده است. همچنین در این زمینه می توان به کتاب « اسلام و خشونت با نگاهی به پدیده تکفیر » نوشته حسین احمد الخشن اشاره نمود . وی در این کتاب ضمن بیان خاستگاه و ویژگی های تکفیری ها به مسأله خشونت تکفیری ها اشاره مختصری نموده است.

در این زمینه پایان نامه هایی نیز از جانب برخی از دانشجویان صورت پذیرفته است. . به عنوان نمونه می توان به پایان نامه « خشونت از دیدگاه قرآن و حدیث » نوشته یحیی سالاری ، « خشونت و مدارا در اسلام » نوشته مریم عابدی ، « مدارا و خشونت در قرآن و اناجیل »

نوشته پروین رضا پور اشاره کرد که بیشتر این پایان نامه ها به جایگاه خشونت و مدارا در اسلام و قرآن پرداخته و آنرا با ادیان دیگر مقایسه نموده اند و بحثی از شبهات مطرح شده از جانب معاندان در آنها دیده نمی شود.
همچنین در سال های اخیر مقالات فراوانی

در رابطه با قوانین کیفری اسلام و خشونت نوشته شده که به صورت جسته و گریخته به برخی از این احکام کیفری اشاره شده است. از جمله این مقالات می توان به موارد ذیل اشاره نمود: «ماهیت و ابعاد خشونت در چشم انداز قرآن »

نوشته سید حسن هاشمی ، «خشونت ، احکام اسلامی و کنوانسیون های بین المللی » نوشته مسعود راعی ، «معنا شناسی خشونت » نوشته محمد رضا هزاوه ای ، « عقلانیت احکام جزایی اسلام از نگاه شهید مطهری » نوشته محمد صادق مزینانی ، «کرامت انسانی و خشونت در اسلام » نوشته علی اکبر علیخانی ، « خشونت علیه زنان از منظر تفاسیر قرآنی» نوشته ریحانه سادات رئیس………………..
………………………………………..

صلح طلبی اسلام و قرآن و تفاوت اسلام واقعی با رفتار مسلمانان تندرو و افراطی

بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید

صلح طلبی اسلام و قرآن و تفاوت اسلام واقعی با رفتار مسلمانان تندرو و افراطی

 

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “صلح طلبی اسلام و قرآن و تفاوت اسلام واقعی با رفتار مسلمانان تندرو و افراطی”

1 × چهار =