فروشگاه

پایان نامه هوش معنوی و سلامت روانی

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 1761

قیمت : تومان17,900

توضیحات

     به موازات توسعه ساختار هوش هیجانی، هوش معنوی[۱] (SI) شامل  مجموعه ای از توانایی هایی است که از منابع معنوی نشات می گیرد، ساختارهای معنویت و هوش را وارد ساختار جدیدی می کند. هوش معنوی مستلزم توانایی هایی است که موارد معنوی را برای پیش بینی عملکرد، تطابق و ایجاد محصولات و دستاوردهای ارزشمند بکار می گیرد (امونز،۱۹۹۹). می توان گفت، هوش معنوی مجموعه ای از توانایی هایی است که افراد برای بکار بردن، شکل دادن و دربرگرفتن منابع معنوی به ارزش ها و کیفیت ها به روشی که به عملکرد خوب روزانه و بهزیستی روانی دست یابند، بکارمی برند که شامل پنج حوزه: هوشیاری، لطف حق،  معنا، برتری و حقیقت است (امرم و دریر[۲]، ۲۰۰۷).

     با توجه به این تعریف، می توان نتیجه گرفت که هوش معنوی موجب افزایش کیفیت عملکرد و بهزیستی روانی افراد می شود و در پژوهشها نشان داده شده است، هوش معنوی با سلامت افراد رابطه مثبت دارد. بنابراین، پژوهش حاضر تلاشی برای پاسخ به این سوالات است که آیا می توان ابزاری دقیق و استاندارد تهیه کرد که بتواند این مولفه (هوش معنوی) را اندازه بگیرد؟ آیا این ابزار در کشور عزیزمان ایران کاربرد عملی دارد؟ آیا این ابزار معتبر است؟ آیا این تست دارای روائی است؟ آیا می توان چنین ابزاری را نرم کرد؟ آیا می توان از این تست در پژوهش های آتی استفاده لازم را بعمل آورد؟ با توجه به موارد مطرح شده پژوهش حاضر در پی آن است که پرسشنامه هوش معنوی را که ۸۳ گویه دارد و توسط یوزی امرم و کریستوفر دریر در ۲۰۰۷ ساخته شده است، ترجمه و سپس در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان زنجان هنجاریابی کند.  

 

۱۰۷صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴ منابع دارد قیمت ۱۷۹۰۰ تومان 

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید 

انجام کلیه کارهای تحقیقاتی و پایان نامه در کوتاهترین زمان با موضوعات خاص شما. منتظر تماس شما هستیم

اهمیت و ضرورت پژوهش

     پیشرفت شدید روان شناسی در دهه های اخیر و کشف آثار گسترده و غیر قابل انکار دین و معنویت در همه ابعاد زندگی انسان، به خصوص نقش بی بدیل آن در آرامش روانی، بهداشت و سلامت روانی و حتی تاثیر جدی آن در کاهش و بهبود رنج های روحی، اختلالات روانی و ناهنجاری های اجتماعی موجب رشد فزاینده و رو به گسترش مطالعات روانشناسی دین و معنویت در ابعاد مختلف شد (غروی، ۱۳۸۲). همانطور که پیشتر آمد، یکی از نتایج این توجه و علاقه گسترده روانشناسان به حوزه دین و معنویت، پیدایش مفاهیمی جدید در ادبیات روانشناسی بوده است. به علل گوناگونی، جامعه روانشناسی ایران با این مفاهیم جدید آشنایی کمی دارد و بطور کلی ممکن است زمان زیادی از پیدایش مفاهیم و رویکردهای جدید در حوزه روانشناسی بگذرد تا فضای دانشگاهی در ایران با آن ها آشنا شود.

      از آنجائیکه هوش معنوی یک مفهوم جدید در روانشناسی است و پژوهش های اندکی در رابطه با این مفهوم در ایران صورت گرفته و مخصوصا ابزاری دقیق و استاندارد که بتواند این سازه را اندازه گیری کند وجود ندارد، لذا ضروری است، این تست بر روی افراد مختلف از جمله دانشجویان اجرا شود تا بدینوسیله گامی در جهت استاندارد سازی آن در کشور عزیزمان ایران صورت پذیرد. از طرفی، این ابزار زمانی اهمیت پیدا خواهد کرد که وسیله ای استاندارد و مناسب برای کسانی که در این حوزه می خواهند پژوهش های بیشتری انجام دهند، به حساب آید.  بنابراین، روشن است وجود ابزاری فنی (عملی بودن، اعتبار، روایی و نرم یابی) به منظور سنجش دقیق سازه هوش معنوی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان زنجان می تواند از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.

 

اهداف پژوهش

     هدف از انجام این تحقیق استاندارد ساختن تست هوش معنوی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان زنجان است.  تلاش بر این است، این ابزار وسیله ای شود جهت سنجش توانایی دانشجویان در استفاده از منابع معنوی در حل مشکلات روزمره خود و از طرفی نیز ابزاری برای پژوهش کسانی که در زمینه هوش معنوی علاقمند به کار هستند  باشد.

     استاندارد ساختن این آزمون در واقع گامی در جهت سنجش توانایی افراد در استفاده از منابع معنوی در حل مشکلات روزمره است.  بطور خلاصه، می توان اهداف پژوهش را به شرح زیر بیان داشت:

 

۱-   شناخت مولفه های اصلی هوش معنوی.

۲-   فراهم ساختن ابزاری مناسب برای پژوهشگران دیگر در استاندارد ساختن آزمون های دیگر و پژوهش های مرتبط.

۳-   تهیه وسیله ای عینی، معتبر و روا برای سنجش هوش معنوی.

 

سؤالات پژوهشی

     چون این ابزار (سیاهه) برای نخستین بار در ایران ترجمه شده است، بررسی روایی و اعتبار آن در گروه دانشجویان ضروری است.  با توجه به اینکه موضوع مورد بررسی جنبه اکتشافی دارد،  لذا تهیه پاسخ برای پرسش های زیر نیز امری ضروری است.

۱-      آیا بین مجموعه پرسش هایی که به منظور سنجش هوش معنوی تهیه شده است، هماهنگی درونی کافی وجود دارد؟

۲-              آیا آزمون هوش معنوی دارای روایی کافی است؟

۳-              محتوای مجموعه سیاهه  هوش معنوی از چه عواملی و تا چه حد اشباع شده است؟

۴-               آیا مجموعه سوال هایی که برای هوش معنوی تهیه شده است، با نمره های هوش هیجانی همبستگی مثبت دارد؟

۵-              آیا عامل های به دست آمده از سیاهه هوش معنوی با ساختارهای نظری آن مطابقت دارد؟

 

تعریف مفاهیم و اصطلاحات

     آزمون[۱] : آزمون وسیله ای است عینی و استاندارد که برای اندازه گیری نمونه ای از رفتار یا خصایص آدمی بکار می رود. در این تعریف، مراد از عینی آن است که روش اجرا، نمره دادن و تعبیر و تفسیر نتایج آزمون بر اساس قواعدی معین و مشخص صورت می گیرد و  قضاوت شخصی در آنها بی تاثیر است (شریفی،۱۳۷۷).

     هوش معنوی : هوش معنوی بیانگر مجموعه ای از توانایی ها، ظرفیت ها و منابع معنوی   است که کاربست آنها در زندگی روزانه می تواند موجب افزایش انطباق پذیری و بهزیستی فرد شود.  در تعریف های موجود از هوش معنوی، به ویژه بر نقش آن در حل مسائل وجودی و یافتن معنا و هدف در اعمال و رویدادهای زندگی روزمره تاکید شده است (زوهر و مارشال[۲]، ۲۰۰۰؛سیسک[۳]، ۲۰۰۱؛ولمن[۴]، ۲۰۰۱؛ناسل[۵]، ۲۰۰۴؛کینگ، ۲۰۰۷). از نظر عملیاتی هوش معنوی نمره ای است که آزمودنی در مجموعه تست هوش معنوی به دست می آورد.  

     عملی بودن[۶] : شامل همه ملاحظاتی است که یک آزمون را در عمل از نظر عوامل اقتصادی، سهولت اجرا، تفسیر و استفاده صحیح از نمره ها قابل استفاده می سازد (هومن،۱۳۸۴).

     اعتبار[۷] : اعتبار آزمون، به دقت وسیله اندازه گیری اشاره می کند و به ثبات، پایایی، همگونی، نظم، بازپدیدآیی، پیش بینی پذیری و حساسیت آن مربوط می شود.  در مفهوم دیگر یعنی اینکه اگر خصیصه  مورد نظر را با همان وسیله یا وسیله مشابه قابل مقایسه با آن شرایط مشابه مورد سنجش قرار دهیم نتایج حاصل تا چه حد مشابه، دقیق، پیش بینی پذیر و قابل اعتماد است (هومن،۱۳۸۴).  

     روایی[۸] : مقصود از روایی آن است که وسیله اندازه گیری به واقع بتواند خصیصه مورد نظر را اندازه بگیرد نه خصیصه دیگری را. روایی یعنی مناسب بودن، با معنا بودن و مفید بودن استنباط های خاصی است که از روی نمره های تست عمل می آید (هومن،۱۳۸۴).

     تحلیل عاملی[۹] : تحلیل عاملی اصطلاحی است که برای رواسازی و توسعه ابزارهای روان­سنجی، تحلیل داده ها به منظور کشف سازه های جدید و کمک به تدوین تئوری تحلیل محتوا و مواد محاسبه، سبک های مدیریتی، علائق شغلی و . . .  بکار می رود (هومن،۱۳۸۴). استخراج تعداد محدودی عوامل از میان تعداد زیادی متغیرهای همپوش به صورتیکه بین متغیرها مشترک باشد، به جای تعدادی از متغیرها قرار می گیرد این عوامل با یکدیگر همبستگی و تداخل نداشته باشد و سازه ای روشن و با معنا بیان کنند (ثرندایک، ترجمه هومن، ۱۳۷۵).

     بار عاملی[۱۰] : همبستگی یک متغیر با یک عامل را بار عاملی می گویند که مقدار آن از ۱- تا۱+  تغییر می کند (کلاین، ترجمه مینایی، ۱۳۸۰).

عامل[۱۱] : رویس معتقد است عامل، سازهای است که عملا از روی بارهای عاملی اش تعریف      می شود. اساسا عامل، بعد یا سازه ای است که روابط مجموعه ای از متغیرها را به صورت خلاصه مطرح می کند (کلاین، ترجمه مینایی، ۱۳۸۰).

     واریانس مشترک[۱۲] : نسبت واریانس مشترک هر متغیر و عامل ها را واریانس مشترک می نامند که مقدار آن بین ۰ و ۱ تغییر می کند (سرمد و همکاران،۱۳۸۷).

     واریانس خطا [۱۳] : نوعی واریانس که تقریبا در همه پژوهش ها وجود دارد و بیانگر نوسان، تغییر یا پراش اندازه ها به سبب تاثیر عوامل تصادفی است (هومن،۱۳۸۴).

     چرخش عامل ها : چرخش عامل ها واریانس بین عوامل و در نتیجه اعتبار را تغییر می دهد (ثرندایک، ترجمه هومن، ۱۳۷۵). چرخش محور ها،  ساختار عامل ها را ساده می کند و چرخش عامل ها، ماتریس اولیه را به ماتریس دیگری انتقال می دهد و از طریق پراکنده کردن واریانس در همه عامل ها،  تا حدی یکنواخت تر ساختار عاملی را روشن      می کند و بطور کلی به یک راه حل تغییر پذیری به احتمال زیاد به سایر نمونه های همان جامعه قابل تعمیم باشد، می گردد (هومن،۱۳۸۴).

     چرخش متعامد[۱۴]: روش متعامد، عامل هایی فراهم می آورد که مستقل از یکدیگر است. اگر عامل ها مستقل از هم باشد، لازم است محورهای عامل ها در جریان چرخش «عمود بر هم» باشد و هر مجموعه به میزان زاویه قائمه چرخش داده شود (هومن،۱۳۸۶).  

     چرخش متمایل[۱۵]: بعضی اوقات خوشه بندی متغیری نسبت به هم به گونه ای است که محورهای حایل برای نمایش آنها مناسب تر است.  به این روش چرخش که محورها نسبت به هم با زاویه ای غیر از قائمه قرار می گیرند، چرخش متمایل گفته می شود.  روش های متمایل اجازه می دهد عامل ها بعد از چرخش همبسته باشد (هومن،۱۳۸۶).

     چرخش واریماکس[۱۶]: روش واریماکس «عامل ها را تمیز می کند»، یعنی عامل هایی تولید می­کند که با مجموعه کوچکتری از متغیرها دارای همبستگی قوی و با مجموعه دیگری از متغیرها دارای همبستگی ناچیز باشد. این روش ستون های ماتریس عاملی را ساده می سازد، و در آن فرایند ساده سازی معادل با بیشینه ساختن واریانس مجذور بارهای عاملی هر ستون است. در این روش چون تعداد متغیرهایی که بارهای قوی در یک عامل دارد کمینه می گردد، تفسیر عامل ها ساده تر خواهد بود (هومن،۱۳۸۶).

     تحلیل مولفه های اصلی[۱۷] (PC) : تحلیل مولفه های اصلی که یکی از مدل تحلیل عاملی اکتشافی است عامل ها واریانس هر متغیر، از جمله واریانس مشترک با سایر متغیرهای مجموعه (که واریاتس ها)، و نیز واریانس اختصاصی را توجیه می کند. تعداد مولفه ها (یا عامل ها) در تحلیل مولفه ای از لحاظ تئوری باید با تعداد متغیرها برابر باشد. زیرا همه واریانس هر متغیر باید توسط عامل ها توجیه شود (هومن،۱۳۸۶).

     ساختار عاملی[۱۸]:عبارت است از تعداد عواملی که کل پراکندگی موجود در متغیرهای پرسشنامه را توصیف می کند (هومن، ۱۳۸۶). منظور از بررسی ساختار عاملی این است که پرسشنامه از چه عواملی تشکیل شده است.

     ارزش ویژه[۱۹] : مجموع مجذورات بارهای عاملی هر عامل،  نسبت واریانس تبیین شده به وسیله آن عامل را منعکس می کند. این مقدار کل واریانس، ارزش ویژه عامل است. هر چقدر ارزش ویژه عامل زیاد باشد آن عامل واریانس بیشتری را تبیین می کند.

     نرم[۲۰]: نرم یا هنجار عبارت است از متوسط عملکرد گروه نمونه ای از آزمودنی ها که به روش تصادفی از یک جامعه تعریف شده انتخاب می شود. نرم آزمون های استاندارد شده بر اساس توزیع نمره های خام گروه نمونه ای از آزمودنی ها بدست می آید (شریفی، ۱۳۸۳).

     هنجار یابی[۲۱] : به دست آمدن نوعی نرم است که در آن فاصله نمره ها از میانگین بر حسب انحراف استاندارد بیان می شود. در واقع یک نوع واحد استاندارد اندازه گیری است که معنای آن در تست های مختلف اساسا یکسان و ثابت است (هومن، ۱۳۸۴).

     ضریب آلفای کرونباخ : روشی برای محاسبه اعتبار تست از طریق یکبار اجرای تست است. این روش به هماهنگی کارکرد آزمودنی از یک سوال به سوال دیگر بستگی دارد (هومن، ۱۳۸۴).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

فصل دوم

 

بررسی پیشینه پژوهش

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه

     قبل از این که به بحث در مورد مفهوم هوش معنوی پرداخته شود، لازم است تعاریف برخی از اصلی ترین صاحب نظران این حوزه را در مورد مفهوم هوش معنوی مورد بررسی قرار داد. درتعاریف و الگوهای پیشنهادی هر یک از این صاحب نظران، بر توانایی ها، ظرفیت ها و منابع گوناگونی تاکید شده است.

     از نظر امونز (۲۰۰۰) هوش معنوی کاربرد انطباقی اطلاعات معنوی در جهت حل مسئله در زندگی روزانه و فرآیند دستیابی به هدف است. وی به صورت ابتکاری پنج مؤلفه را برای هوش معنوی پیشنهاد کرده است:

۱- ظرفیت تعالی[۲۲] (فرا گذاشتن از دنیای جسمانی و مادی و متعالی کردن آن)؛

۲- توانایی ورود به حالتهای معنوی از هوشیاری؛

۳- توانایی آراستن فعالیتها، حوادث و روابط زندگی روزانه با احساس از تقدس؛

۴- توانایی استفاده از منابع معنوی در جهت حل مسائل زندگی؛

۵- ظرفیت درگیری در رفتار فضیلت مآبانه[۲۳] (بخشش[۲۴]، سپاسگزاری[۲۵]، فروتنی، احساس شفقت و. . . ).

     بر اساس نظر زوهر و مارشال (۲۰۰۰) به واسطه هوش معنوی افراد می توانند به مشکلات خود معنا و ارزش داده و به حل آنها بپردازند. با استفاده از آن می‌توان اعمال و زندگی خود را در بافتی که از لحاظ معنادهی غنی تر و وسیع تراست، قرار داد، و به کمک آن می‌توان سنجید که یک روش و یا یک راه زندگی از دیگر راه ها و روش ها از معنای بیشتری برخوردار است. هوش معنوی پایه و اساس ضروری برای عملکرد هوش منطقی و هوش هیجانی است.

     زوهر و مارشال (۲۰۰۰) نشانه های هوش معنوی خوب رشد یافته را به شرح زیر بیان داشته اند:

۱- ظرفیت انعطاف پذیر بودن[۲۶]؛

۲- درجه بالایی از خودآگاهی[۲۷]؛

۳- ظرفیت رویارویی با رنج و استفاده از آن؛

۴- ظرفیت رویارویی با درد و متعالی کردن آن؛

۵- ویژگی الهام گرفتن از رویا ها و ارزش ها؛

۶- عدم تمایل به آزار و اذیت؛

۷- گرایش به دیدن پیوندهایی بین چیزهای………………………………

 

 

……………….

 

اعتبار ابزار پژوهش

     شواهد آماری تهیه شده در رابطه با مقیاس اضطراب بارداری مری مادلین دویل واترز  حاکی از این است که همبستگی درونی این مقیاس۹۰۷/۰ است که هماهنگی درونی بالایی را نشان می دهد. ضریب هماهنگی درونی برای پنج عامل بین ۸۴/۰ تا ۹۵/۰ با میانگین ۸۹/۰ است که ضریب بالایی را نشان می دهد. ضریب اعتبار این تست از طریق باز آزمایی به فاصله شش هفته برابر ۷۷/۰ ،P<0/01)  ) به دست آمده است (امرم و دریر،۲۰۰۷).

 

روایی ابزار پژوهش

     در این پژوهش، از روایی سازه که نوعی از رواسازی ابزار سنجش است و همینطور از روایی همگرا  استفاده شده است. روایی آزمون با استفاده از روش مولفه های اصلی مورد تحلیل قرار گرفت. بر اساس این روش در هر یک از خانه های قطری ماتریس عدد ۰۰/۱ قرار می گیرد که علاوه بر واریانس مشترک (h2) و واریانس اختصاصی (s2)، واریانس خطا (e2) را نیز در بر می­گیرد. این روش در جستجوی ساختاری است که همه واریانس مجموعه متغیرهای مورد نظر را تبیین می کند (ثرندایک ۱۹۸۲، ترجمه هومن ۱۳۷۵). این روش دارای مزایای زیر است:

۱-        به گونه کلی از تحلیل عامل مشترک، ساده تر است.

۲-    نتایج آن، بویژه در مواردی که حجم نمونه زیاد باشد معمولا با نتایج تحلیل عامل مشترک تفاوت فاحشی ندارد.

۳-    نیازی به برآورد میزان اشتراک و انتخاب یکی ازروش های متعدد و متنوع روایی نظری و عملی آن ها ندارد.

۴-        امکان می دهد که نمره های عاملی به گونه مستقیم محاسبه شود.

۵-    برای تعیین تعداد عامل های مشترک، روش موثر هم از لحاظ نظری و هم از لحاظ تجربی در دست خواهد بود و نتایجی بدست می آید که نسبت به تحلیل عامل مشترک به گونه عینی قابل تفسیر است.

 

روش گردآوری داده ها

     به منظور اجرای طرح و گردآوری داده ها پس از اخذ معرفی نامه از دانشگاه، نمونه ای بالغ بر ۴۷۰ نفر انتخاب گردید. اجرای مقیاس توسط محقق صورت گرفت. آزمون به صورت گروهی و کاغذ مدادی بر روی زنان باردار شهر تهران اجرا شد. حداکثر زمان برای اجرای آن ۶۰- ۴۵ دقیقه بود.

      برای کنترل عوامل بیرونی موثر بر روایی آزمون به درستی و به صورت یکسان اجرا شد و تمامی مراحل اجرای آن توسط پژوهشگر صورت گرفت. توضیحات یکسان داده شد و سعی شد که آزمون در جوی مناسب صورت گیرد. به دانشجویان گفته شد :

این آزمون امتحان نیست (برای کاهش اضطراب).

برای پژوهشگر فقط اظهارنظر هر شخص مهم است (برای جلوگیری از رونویسی از روی پاسخنامه های دیگران).

وقت محدود نیست (برای افزایش دقت در پاسخگویی).

اطلاعات بدست آمده از هر شخص کاملا محرمانه خواهد بود (برای اطمینان خاطر و کاهش اضطراب).

در صورت درخواست اشخاص نتایج نهایی آزمون پس از اتمام پژوهش داده خواهد شد (جهت همکاری و دقت لازم).

 

 روش تجزیه و تحلیل داده ها

     تحلیل داده ها براساس اهداف پژوهش با استفاده از روش آمار توصیفی و استنباطی به شرح زیر انجام گرفت.

۱-  برای تعیین مشخصه گروه از روش های متداول آمار توصیفی، همانند توزیع فراوانی ، شاخص های گرایش به مرکز و شاخص های پراکندگی استفاده شده است.

۲-   برای تعیین روایی همگرا [۱] از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است.

۳-    برای تعیین هماهنگی درونی و میزان اعتبار سیاهه از ضریب آلفای کرونباخ بر پایه فرمول زیر استفاده گردید: 

 

که در آنa  برآورد اعتبار ابزار سنجش، n تعداد پرسش ها،si2  واریانس سوال وst2 واریانس نمره های پرسش نامه است.  

۴-   برای بررسی روایی سیاهه از روش تحلیل مولفه های اصلی (pc ) استفاده شده است.

۵-    برای بررسی اینکه آزمون از چند عامل اشباع شده است، ازتحلیل مولفه های اصلی (pc )  با شیوه چرخش متعامد، استفاده شده است.

 

 

 

 

  فصل چهارم

یافته های پژوهش

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه

     چنانکه از قبل بیان شد هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی عملی بودن، اعتبار، روایی و نرم­یابی سیاهه اضطراب بارداری دویل واترز  است. بر همین اساس برای تنظیم گزارش های نهایی مربوط به استاندارد ساختن آزمون ها، نتایج حاصل از اجرای آزمون در چهار قسمت ۱) اعتبار یابی ۲)رواسازی ۳) نرم یابی ۴) تعبیر و تفسیر نمره ها ارائه می شود.

 

اعتبار یابی ابزار پژوهش

     چنانکه در فصل سوم اشاره شد، برای برآورد ضریب اعتبار سیاهه اضطراب بارداری از فرمول کلی ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده و نتایج آن پس از حذف سوال های نامناسب در جداول ۴-۱ و ۴-۲ آمده است. در این جداول، مشخصه های آماری پرسش ها شامل میانگین و انحراف استاندارد هر سوال همراه با ضریب همبستگی آن با کل تست نشان داده شده است. ستونی که زیر عنوان « همبستگی سوال با کل آزمون » آمده، نشان  می دهد که همه ضرایب همبستگی از لحاظ آماری معنادار است.  پرسش ۳۵  بیشترین همبستگی (۵۵۶/۰= r) و پرسش ۶۸ کمترین همبستگی (۱۰۳/۰ =  r) را با نمره کل مجموعه نشان داده است. ستون بعدی جدول زیر عنوان « آلفا در صورت حذف سوال»  نشانگر آن است که اگر هر یک از سوال ها از مجموعه حذف شود، ضریب آلفای کرونباخ تا چه حد کاهش یا افزایش می­یابد. همبستگی هر سوال با نمره کل نشان داد که برخی از پرسش ها با نمره کل مقیاس همبستگی منفی داشت، بدین ترتیب با معکوس کردن سوال های ۱، ۳، ۴ ،۷، ۱۰، ۱۲، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۱، ۲۳، ۲۴، ۲۸، ۳۰، ۳۲، ۳۳، ۳۶، ۳۸، ۴۱، ۴۲، ۴۸، ۴۹، ۵۰، ۵۲، ۵۶، ۵۷، ۵۸، ۶۲، ۶۵، ۶۷، ۶۸ و ۷۱ ضریب اعتبار کل تست ۹۰۴/۰ به دست آمد که نتایج آن پس از معکوس کردن سوال های ذکر شده در جدول ۴-۱ آمده است. جدول ۴-۲ ضریب اعتبار تست را بعد از تحلیل عاملی نشان می دهد، با اجرای چندین بار تحلیل عاملی مشاهده گردید که سوال­های  3، ۲۱، ۶۱و ۶۷  در هیچ یک از عامل های استخراج شده دارای بار عاملی معنادار (بزرگتر از ۳/۰ ) نبوده است، در نتیجه این ۴ سوال حذف و اعتبار کل مجموع ۶۹ سوالی به ۹۰۳/۰ رسید، که نشان می دهد به دلیل کاهش طول آزمون اعتبار، به مقدار بسیار ناچیز (۰۰۱/۰) کاهش یافته است.

 

 جدول ۴-۱   

ضریب اعتبار مجموعه پرسش های سیاهه



[۱] – concurrent

………………………..

…………………………………………

منابع فارسی

آمدی، عبدالواحد. (۱۳۸۴). غررالحکم و دررالکلم. ترجمه، محمد علی انصاری. چاپ سوم. قم:  موسسه انتشاراتی امام عصر.

امین، سید حسن. (۱۳۷۶). وحدت وجود در فلسفه و عرفان اسلامی. چاپ اول.تهران: نشر بعثت.

     بیاضی،محمد حسین و صارمی، علی اکبر. (۱۳۸۶). ارتباط بین الگوهای مقابله دین و سلامت

    روانی و اختلالات روان شناختی. چکیده مقالات دومین همایش سراسری نقش دین در

     بهداشت روان. تهران: نشر آفتاب گرافیک. ص ۲۳٫

پاینده، ابوالقاسم. (۱۳۸۵). نهج الفصاحه. تهران: انتشارات بدرقه جاویدان. چاپ هفتم.

پور افکاری، نصرت الله. (۱۳۷۶). فرهنگ جامع روان شناسی و روانپزشکی. تهران: نشر فرهنگ

      معاصر.

ثرندایک، رابرت ال. (۱۳۷۵). روان سنجی کاربردی. ترجمه حیدر علی هومن. چاپ سوم، تهران:

     دانشگاه تهران.

جعفری، علی اکبر و همکاران. (۱۳۸۶). رابطه میزان دینداری و بکارگیری مقابله مذهبی با میزان

     اضطراب و افسردگی قبل و بعد از عمل جراحی در بیماران بستری. چکیده مقالات دومین  همایش سراسری نقش دین در بهداشت روان. تهران: نشر آفتاب گرافیک. ص ۲۵٫

کلاین، پل. (۱۹۹۴). راهنمای آسان تحلیل عاملی. ترجمه سید جلال صدر السادات و اصغر مینایی.    تهران: سمت. ۱۳۸۰٫

قرآن کریم. ترجمه فولادوند. نرم افزار نورالانوار ۲٫ قم: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.

قرآن کریم. ترجمه و تفسیر محمد صادق ترانی. قم: نشر اسوه ۱۳۸۵٫

غروی، محمد. (۱۳۸۲). چکیده مقالات همایش مبانی نظری و روانسنجی مقیاس های دینی. ص۱٫

سرمد، زهره. بازرگان عباس. حجازی الهه. (۱۳۸۳). روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: آگاه.

شریف رضوی. نهج البلاغه. ترجمه فقیهی. قم: نشر مشرقی. چاپ اول. ۱۳۸۲٫

شریفی، حسن پاشا. (۱۳۸۳) اصول روانسنجی و روان آزمایی. تهران: رشد.

کینگ، اورسلا. (۱۳۸۳). معنویت. ترجمه شجاعی. مجله هفت آسمان. شماره ۲۳٫

مجلسی، محمد باقر.(۱۳۸۴) جلد دوم. تهران: نشر کتابچی.

مطهری، مرتضی. (۱۳۸۶). انسان در قرآن. تهران: انتشارات صدرا. چاپ بیست و ششم.

مثنوی معنوی، تصحیح فرشاد مهر. نشر محمد (ص) چاپ سوم. دفتر سوم. ۱۳۸۴٫

مکارم شیرازی، ناصر و همکاران. تفسیر نمونه. نرم افزار نورالانوار ۲٫ قم: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.

نصری، عبداله. (۱۳۷۶). سیمای انسان کامل از دیدگاه مکاتب. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی. چاپ …………………………

 

بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

قیمت اختصاصی و استثنایی این پروژه درپایان نامه دات کام : تنها , ۱۷۹۰۰ تومان

 

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “پایان نامه هوش معنوی و سلامت روانی”

20 − 2 =